Spreken zonder stress

Last van ‘uitstelgedrag’? Zo los je het op..

 

 

Schermafbeelding 2016-05-02 om 16.18.14

 

 

 

 

 

 

Niet doen wat je eigenlijk wilt doen..

 

 

Er zijn zo van die dagen (weken, maanden)  dat je er maar niet toekomt te doen wat je werkelijk wilt doen.

 

Je was nog wel zo van plan om meer van jezelf te laten zien en horen, en dat vraagt natuurlijk ook dat je in actie komt, maar nee, je doet van alles behalve wat je echt moet doen.

Je hangt eindeloos rond op Facebook, gaat kasten uitruimen, moet je opeens hoognodig naar de markt en voordat je het weet is de dag weer om en ben je geen stap verder gekomen.

Heb jij er ook wel eens last van? Ik regelmatig! De afgelopen paar dagen bijvoorbeeld kon ik me er maar niet toezetten om met mijn nieuwe aanbod aan de gang te gaan.

Hieronder deel ik wat me uiteindelijk heeft geholpen om het getreuzel te doorbreken.

 

Resultaat van mijn ijverigheid? In ieder geval alvast deze nieuwe workshop spreken zonder stress! :-)

 

 

Is ‘uitstelgedrag’ een chique woord voor luiheid?

 

 

Nee, volgens mij niet.

Uitstelgedrag komt bijna altijd voort uit angst, zelden uit luiheid.

Angst komt nu eenmaal standaard opzetten zodra je iets wilt doen dat buiten je dagelijkse routine ligt of comfortzone ligt.

Zodra je iets wilt doen waarvan je niet 100% zeker weet dat het gaat lukken- ontstaan gegarandeerd gevoelens van onzekerheid en angst.

Iets ‘oers’ in ons lieve brein houdt dan liever alles bij het oude, want dan weten we in ieder geval zeker dat we veilig zijn.

 

 

Het is moeilijk op te lossen omdat het zich vaak vermomt als twijfel, onzekerheid, onrust.

Je merkt soms niet eens echt dat je last hebt van uitstelgedrag, want het lijkt alsof je er gewoonweg nog niet klaar voor bent om actie te ondernemen.

Dit soort gedachten spoken in je hoofd:

‘Weet ik wel genoeg?’

‘Moet ik niet eerst iets anders doen?’

‘Wie zit er nou op mij te wachten?’

Enzovoort..

 

 

Een en al twijfels, dus wat doe je?

Van alles, behalve dat wat je eigenlijk wilt doen.

Al is het maar weer eens even je e-mail checken of een kijkje nemen op Facebook.

Maar diep van binnen weet je het wel.

Je doet niet wat je werkelijk wilt doen.

En dat knaagt..

 

 

 

Hoe doorbreek je het?

 

Probeer dit eens..

 

1. ONDERZOEK

Pak pen en paper en stel jezelf deze vraag:

‘Wat precies doe je als je NIET doet wat je eigenlijk wilt doen?’

Schrijf zoveel mogelijk antwoorden op. Denk er niet te lang over na, schrijf op wat er het eerste bij je op komt en schrijf minstens 3 minuten door.

Bijvoorbeeld:  Als ik niet doe wat ik eigenlijk wil doen, check ik mijn email, kijk ik eindeloos op Facebook, vouw ik de was op, ga ik nog maar eens een planning proberen te maken, wil ik veel chocola eten, etc..

 

2. STOP 

Houd je lijst achter in je hoofd. Als je merkt dat je een van de dingen die op die lijst staan doet, STOP even en check in bij jezelf:

Hoe voel je je?

Bijvoorbeeld:  Ik zit weer veel te lang op Facebook, ik voel me opgejaagd, afwezig, opgeslorpt, onrustig. Of heel iets anders..

 

 3. CONNECT

Sta nu even stil bij wat je ook alweer echt wilde doen.

Vraag je af WAAROM dat belangrijk voor je is.

Bijvoorbeeld:  Ik wil graag van betekenis zijn voor de mensen om me heen.

 

 4. BESLIS

Beslis of je door wilt gaan met je uitstelgedrag (dat mag!)

Of beslis om 1 kleine stap richting dat wat je eigenlijk wilt doen te nemen. Hoe kleiner die stap is, hoe beter.

Bijvoorbeeld:  Ik boek nu de workshopruimte, ik bel 1 persoon die me verder kan helpen.

 

5. FLOW..

Van die ene kleine stap komt vaak weer een volgende kleine stap. En een volgende. En een volgende. Is dat niet zo? Ga terug naar STAP 1, rinse and repeat.

Want je weet het: ‘Vele KLEINE stapjes maken GROTE reizen..’ ;-)

 

Zo, nu weet je hoe je uitstelgedrag kunt doorbreken, probeer het uit en zie wat dat je brengt!

 

 

NB. Vergeet vooral ook dit niet..

 

Vergeet niet je dromen en doelen met anderen zoveel mogelijk te delen. Ook dat zal je helpen ze tot werkelijkheid te maken.

Op het moment dat je jouw plan of droom met iemand anders deelt, wordt het moeilijker om er niet daadwerkelijk mee aan de gang te gaan.

Realiseer je ook dat je het niet allemaal alleen hoeft te doen. Zoek hulp, support, coaching, training of wat je maar nodig hebt om jouw dromen en plannen tot werkelijkheid te maken.

Veel succes en plezier met alles!

Hartelijke groet,

 

Jacqueline Hulleman

 

 

 

 

 

Deze artikelen vind je misschien ook interessant:

 

 

sprekenzondestress-lgZin in meer tips, tools & inspiratie?

 

 

Vraag rechtsboven het gratis e-boek spreken zonder stress aan en ontvang om de week verse tips, tools & inspiratie.

 

 

 



Wil je op de hoogte blijven?


Reacties