Spreken zonder stress

10 verrassende, simpele manieren om snel te ontspannen (met handig cheatsheet!)

 

 

 

Stop, Connect & Flow..We zijn allemaal druk, druk, druk, en soms is het moeilijk de drukteknop in je hoofd ook weer even uit te zetten.

Toch hoeft dat helemaal niet zo moeilijk te zijn.

Hier zijn 10 verrassende, simpele manieren om snel tot rust te komen.

Ze kosten je hooguit een paar minuten en maken toch een groot verschil..

 

 

 

Glimlach :)

 

Een glimlach is eigenlijk een klein wonder.

Op het moment dat we onze mondhoeken opkrullen, verandert onze hele hormoonhuishouding.

Stresshormonen worden opgeruimd en een fijne cocktail van gelukhormonen wordt aangemaakt.

Er ontstaat direct meer ruimte voor gevoelens van rust en verbinding.

Dat voel je zelf en dat straal je ook uit.

Het gekke is dat je je glimlach niet eens hoeft te menen,

je intentie en het optrekken van je mondhoeken is genoeg.

De rest komt zomaar vanzelf.. :-)

 

 

Mini - 10 spreekmanierenLeg je hand op je hart en adem

 

Je hand op je hart leggen is een simpele manier om direct een gevoel van rust te creëren.

Je hartslag reageert direct op de aanraking en vertraagt iets in tempo.

Leg je hand op je hart en stuur je adem naar je hart.

Zeg tegen jezelf: “Ik mag tot rust komen.”

Doe dit een paar keer per dag en maak daar een kleine gewoonte van.

 

 

Kijk naar buiten en volg een wolk

 

Of je nu echt even naar buiten gaat of alleen maar even door het raam naar buiten staart, dat maakt niet eens zo heel veel uit.

Doe even niets meer dan kijken naar de wolkenhemel.

En als die er niet zijn geniet dan even van de mooie blauwe lucht.

Laat de wolken of het blauw op je inwerken en zie wat dat met je doet.

 

 

Beweeg wat langzamer dan normaal

 

 

Door langzamer te bewegen signaleer je aan je autonome zenuwstelsel dat alles goed is en er geen reden is voor onrust of paniek.

Loop bijvoorbeeld gewoon eens even wat langzamer dan normaal,

Of beweeg bewust heel rustig bij het maken van je koffie, thee of iets anders dat je vaak doet.

Hoe voelt dat?!

 

 

 

Streel zachtjes je eigen hand..

 

Deze klinkt een beetje gek misschien, maar is zeker de moeite waard om eens uit te proberen:

Strijk heel zachtjes over de bovenkant van je hand.

Eerste je ene hand, daarna je andere..

Door het zachtjes aanraken van je huid maak je je tastzintuigen wakker, dat brengt je terug naar het hier en nu en haalt je weg van gevoelens van drukte en stress.

Heerlijk toch?

 

 

Denk aan iets dat je fijn vindt

 

 

sprekenzonderstress.nl kopie 2Altijd goed natuurlijk.

Stop even met wat je doet en neem een klein rustmomentje.

Denk aan iets wat je graag doet en stel je voor dat je het ook inderdaad doet.

Denk aan die mooie wandeling op het strand, die gezellige middag met je vriendin of misschien een tekening die je aan het maken bent.

Hoe meer zintuigen je kunt betrekken in je kleine dagdroom hoe beter het werkt.

 

 

Blaas bellen

 

Door je voor te stellen dat je zachtjes bellen blaast geef je jezelf en je zenuwstelsel direct een  reset.

Het zachte uitblazen heeft namelijke een instant kalmerend effect.

Wist je dat als je ervoor zorgt dat je uitademing langer is dan je inademing, ‘paniek’ fysiologisch onmogelijk is?!

Ook leuk trouwens om met echte bellenblaas te doen.. :-)

 

 

Goede eerste indruk makenGeef een compliment

 

Ook zoiets simpels dat toch echt werkt:

Alleen al even nadenken over wat voor aardigs je tegen iemand zou kunnen zeggen, haalt je aandacht weg van negatieve gevoelens en stress.

Een welgemeend compliment ook echt geven is nog fijner, zowel voor de ontvanger als voor de gever.

Vergeet ook niet jezelf regelmatig een compliment te geven!

 

 

Drink een slokje water

 

Het is natuurlijk niet voor niks dat we iemand die erg geschrokken of gevallen is een glaasje water aanbieden.

Het koele water kalmeert meteen en doorbreekt de stressreactie.

Dat komt ook van pas op al die momenten dat we net even te druk en te gespannen zijn.

 

 

Help iemand die je niet kent

 

Iemand helpen is iets dat het beste in ons boven haalt.

We zijn sociale dieren en het doet ons goed nuttig en vriendelijk te zijn.

Het haalt de aandacht even weg van je eigen sores en geeft je direct het gevoel goed bezig te zijn.

En ja, ook dat ontspant.

 

Zo, dit zijn 10 simpele manieren om snel te ontspannen. Lees ze niet alleen, maar probeer ze allemaal ook eens een paar keer uit en zie wat dat je brengt. Veel succes & plezier ermee!

 

 

Mini - 10 spreekmanierenOm je te helpen de 10 ontspan-tips niet te vergeten, heb ik een mooie print-out voor je..

 

 

Leuk om uit te printen en bijvoorbeeld op je werkplek te hangen of op andere plaats waar je veel komt.

Vraag de cheatsheet hieronder gratis aan:

 

 

 

 



Wil je op de hoogte blijven?


Reacties