Hoe krijg je eerlijke feedback waar je ook echt iets aan hebt?

fotolia_92771846

Zo, je presentatie (of training) zit er op!

Je hebt alles gegeven wat je maar in je had.

En het ging eigenlijk best goed..

Okay, je moest er even inkomen, maar daarna ging je als een speer.

Dat heb je het toch maar weer mooi voor elkaar gekregen!

Je pakt je papieren bij elkaar, bergt je laptop op en beweegt je richting je publiek.

Je bent benieuwd naar hun reactie.

Je hoopt dat ze je eerlijk zullen zeggen wat ze ervan vonden.

‘Daar kan ik alleen maar van leren’, denk je.

Maar stiekem hoop je natuurlijk wel op leuke en positieve reacties.

Je zit niet direct te wachten op een negatief commentaar.

Niet dat mensen er direct op uit zullen zijn om je af te kraken.

Dat weet je ook wel, de meeste mensen hebben het echt wel goed met je voor.

Maar je weet ook dat een kleine kritische opmerking al genoeg kan zijn om je zelfvertrouwen weer flink onderuit te halen.

En daar zit je natuurlijk niet op te wachten.

Je wilt het positieve gevoel dat je nu hebt liever niet kwijtraken..

Dit is wat ik het ‘feedback dilemma’ noem

Ja, je wilt eerlijke feedback, maar nee, je wilt niet worden afgekraakt.

Je wilt horen wat men ervan vindt, maar zit niet te wachten op negatieve commentaren.

Je zegt dapper: ‘Je kunt alles tegen me zeggen!’

Maar je voelt je ellendig als iemand dat net even te gretig doet..

Hoe kom je nou aan eerlijke feedback waar je WEL iets aan hebt?

Zonder het gevaar te lopen dat je zelfvertrouwen wordt ondermijnd?

Dat is eigenlijk heel simpel.

Twee dingen zijn daarvoor nodig:

#1. Neem het heft in eigen handen.

Laat het niet over aan je ‘critici’ om zelf  uit te vissen wat ze tegen je moeten zeggen,

Maar vraag naar wat JIJ weten wilt.

Waar precies wil je feedback op krijgen?

En wat voor vragen kun je stellen om die feedback ook echt los te krijgen?

Dit is iets waar je in je voorbereiding al even bij stil kunt staan.

# 2. Wees specifiek

Vraag naar wat je weten wilt en wees daarbij niet vaag en algemeen, maar wees heel erg specifiek.

Vraag niet: ‘En wat vond je ervan?’

Maar vraag: ‘Was mijn verhaal begrijpelijk?’

Of: ‘Was het voorbeeld dat ik gaf duidelijk?’

Vraag niet: ‘Hoe vond je het gaan?’

Maar vraag: ‘Wat vond je van de lengte van mijn verhaal?’

Of: ‘Wat heb je meegenomen van mijn verhaal?’

Vraag niet: ‘Hoe vond je dat ik het deed?’

Maar vraag: ‘Was ik goed te volgen?’

Of: ‘Was ik goed verstaanbaar?’

Door specifieke vragen te stellen, krijg je specifieke antwoorden.

En daarmee feedback waar je ook echt iets aan hebt en waarmee je verder kunt.

En ja, daar word je wijzer van!

Veel succes en plezier hiermee!

Hartelijke groet,

Jacqueline Hulleman

PS. Vond je dit artikel behulpzaam? Deel en/of like het gerust! 🙂

En hier zijn 2 artikelen voor als het eens een keertje minder goed is gegaan..

Gratis e- boek spreken zonder stress SZin in meer tips & inspiratie?

Vraag dan rechtsboven mijn gratis twee-wekelijkse spreektips aan.

Als welkom ontvang je een handig e-boekje met 6 van mijn allerbeste kalmeer-je-stress tips.

Scroll naar boven