10 simpele boost jezelf technieken-2Een lastig gesprek, een spannend telefoontje, een presentatie, training of webinar..

Er zijn altijd wel weer van die momenten dat je goed voor de dag wilt komen maar de moed je even in de schoenen zinkt.

Allerlei twijfels komen bovendrijven en maken dat je je allesbehalve krachtig voelt.

Gelukkig zijn er allerlei kleine, simpele dingen die je kunt doen en die je helpen jezelf en je zelfvertrouwen een kleine boost te geven.

Zodat je je net even sterker en rustiger voelt.

Ik heb 9 van die Boost-jezelf-technieken voor je op een rijtje gezet.

Probeer ze gewoon eens uit en zie wat dat je brengt..

#1. Glimlach

Glimlachen is en blijft een van de snelste en makkelijkste manieren om jezelf snel wat beter te voelen.

Een glimlach ontspant direct en laat niet alleen aan anderen zien dat alles okay is, maar ook aan jezelf.

Als je glimlacht maakt je lichaam direct geluks-hormonen aan, en vermindert je stressniveau direct.

Probeer het maar even uit. Denk aan iets licht, iets leuks of liefs dat je doet glimlachen. Laat je glimlach maar bovenkomen en adem zachtjes uit. Hoe voelt dat? 🙂

mini - boost je zelfvertrouwen#2. Adem door je neus

Zachtjes door je neus in en uitademen heeft een direct rustgevende werking op je hele systeem.

Probeer het maar even, voel je het?

Als je onder druk staat is de neiging om door je mond te ademen vaak groot. Sluit dan je lippen en laat de lucht zachtjes door je neus naar binnen stromen.

Door je mond te sluiten geef je je gevoel van zelfvertrouwen zich van binnenuit op te bouwen.

#3.  Denk jezelf een stukje groter

Je lichaamshouding beïnvloedt niet alleen hoe je overkomt, maar ook hoe je je voelt. Zodra je je groter maakt verandert je hele hormoonhuishouding. Stresshormonen worden opgeruimd en testosteron en andere wordt aangemaakt.

Ga dus wat rechterop staan of zitten en geef jezelf toestemming om in je volle lengte en breedte te komen.

In het filmpje hieronder leg ik uit hoe je dat op een fijne ontspannen manier kunt aanpakken..

#4. Denk aan iets waar je goed in bent

We hebben allemaal dingen waar we beter of slechter in zijn. Alleen al te denken aan iets waar je goed in bent geeft een gevoel van trots en zelfvertrouwen.

Moet je bijvoorbeeld een presentatie geven en is dat niet echt je ding, maar ben je wel goed in het voeren van goed 1 op 1 gesprek. Denk dan aan even, stel jezelf voor tijdens een goed gesprek, daardoor kan je zelfvertrouwen weer wat meer gaan stromen.

# 5. Doe een ‘cross over’

We functioneren het beste als onze beide hersenhelften samenwerken.  Als we ons ongemakkelijk en gestrest voelen dan is de kans groot dat de samenwerking boven wat minder is.

Door een ‘cross over’ te doen, worden beide hersenhelften weer actief en verandert onze hele staat van zijn van wankel naar een stuk stabieler.

In het filmpje hieronder laat ik je zien hoe je zelf een simpele ‘cross over’ kunt doen.

#6. Geef jezelf een peptalk

Wat zeg je tegen jezelf als je je onzeker voelt? “Dit gaat vast weer niks worden’? of toch maar liever iets aardigs en positiefs?

Wat werkt beter, denk je? 😉

Let op je gedachten en kies voor gedachten die positief en bemoedigend zijn. Zeg tegen jezelf wat je tegen een goede vriendin zou zeggen die een beetje zenuwachtig is.

Kijk op het filmpje hieronder om te zien welke simpele handeling maakt dat je peptalk nog beter aankomt.

# 7. Word een jaknikker

Uit onderzoek blijkt dat regelmatig ja knikken als je naar iemand luistert maakt dat je je beter over jezelf gaat voelen. Waarschijnlijk komt dat doordat het knikken maakt dat je actiever deelneemt en de ja beweging gekoppeld is aan een positief gevoel.

Ja knikken dus!

# 8. Ruik aan een sinaasappel

Geuren hebben een grote impact op hoe we ons voelen. De geur van een sinaasappel heeft een opwekkende en positieve werking op ons gemoed.

Ruik aan een echte sinaasappel of gebruik een drupje essentiële olie.

Ben je geen liefhebber van sinaasappels? Kies dan voor een andere geur die je een goed gevoel geeft, denk aan lavendel, citroen of pepermunt.

#9. Baad in complimenten

Deze tip heeft wat meer tijd nodig dan de andere tips, maar het is wel zeer de moeite om er die tijd aan te besteden.

We hebben bijna allemaal last van wat men ook wel de ‘negativity bias’ noemt. We richten onze aandacht op de dingen die niet zo lekker gaan en zien niet echt wat er wel goed gaat.

Dat kun je keren door bewust aan te geven aan positieve dingen.

Ga eens beter letten op alle positieve feedback die je maar krijgt en maak een complimenten-dossier. Maak daarvoor een document aan op je computer of kies een mooi schriftje om je complimenten te verzamelen. Schrijf alle complimenten en aardige woorden op die mensen tegen je zeggen.

Voel je je onzeker? Stel je dan voor dat je in een regen van complimenten baadt. Laat ze maar over je heen komen en zie wat dat met je doet.

mini - boost je zelfvertrouwenZo, daar heb je ze, 9 simpele manieren om je zelfvertrouwen een snelle boost te geven. Nu ben jij aan de beurt. Probeer ze allemaal eens uit en zie welke het beste voor je werken.  Kies er 1 of 2 uit of gebruik ze allemaal.

Veel succes en plezier met dit alles!

Hartelijke groet,

Jacqueline Hulleman

PS. Lastig te onthouden allemaal? Vraag dan hieronder deze mooie cheat sheet aan met alle technieken voor je op een rij..

Scroll naar top