Wat je als spreker kunt leren van een ervaren schrijfcoach…

 

 

Ik vind het altijd erg leuk om met schrijvers te werken.

Super gedreven mensen die echt iets te delen hebben, daar geniet ik altijd enorm van!

Gelukkig kloppen ze regelmatig bij me aan voor coaching of advies bij het geven van een lezing of workshop rondom hun boek.

Want dat blijkt echt een gouden combi te zijn…

 

Dat merk ik zelf ook, nu ik mijn eigen lezing in de wereld heb gezet.

‘Heb je ook een boek?’, wordt mij regelmatig gevraagd.

Maar nee, helaas dat boek van mij is er (nog) niet, al zit het al wel (stiekem) een beetje in de pen. 😉

Het schrijven van een boek is echter geen sinecure, zeker niet als je -net als ik- meer een spreker dan schrijver bent.

 

Ik raakte erover in gesprek met Janneke Sinot van BoekenBusiness. 

En er bleken heel wat raakvlakken tussen schrijven en spreken te zijn.

Wij vertellen je er hieronder graag meer over.

Niet alleen interessant voor je als je weleens speelt met de gedachte om een boek te schrijven, maar ook als je het -net als ik- andersom doet en begint met een lezing!

 

Janneke, wat doe je precies?

“Wij helpen ondernemers en kennisprofessionals bij het schrijven, uitgeven en promoten van hun boek. Daarmee kunnen zij hun business versterken en zich als autoriteit profileren.

Wij denken ook echt zakelijk met ze mee om er zoveel mogelijk uit te halen.

Dat gaat van schrijfcoaching en correctie van het manuscript tot en met de vormgeving, het laten uitgeven en uiteindelijk ook de promotie van het boek.

Het hele proces dus. En ja, daar komt een hoop bij kijken!”

In welke fase komen schrijvers bij jullie?

“Dat kan in elke fase, maar het beste werkt het als zij zo vroeg mogelijk bij ons aankloppen.

Het komt voor dat mensen al flink ver zijn met hun manuscript, maar dat ze onvoldoende aandacht hebben besteed aan de basis. Soms blijkt tijdens een ‘Quick Scan’, een snelle beoordeling van een manuscript, dat er van alles niet klopt. Dat is natuurlijk zonde van al het werk.”

Waar beginnen jullie mee als een schrijver bij jullie aanklopt?

“We beginnen met onze 5 cruciale vragen”

Het blijken dezelfde soort vragen te zijn die je jezelf als spreker moet stellen wanneer je een lezing of talk succesvol in de wereld wilt zetten, kijk maar…

“Vraag 1. Waarom schrijf je je boek? (Of maak je je lezing?)

Wat zijn je drijfveren?

Schrijf je primair voor jezelf (reflecteren, mening delen) of voor anderen (informeren, helpen, inspireren)?

Het is belangrijk om dat duidelijk te hebben.

Vraag 2. Wat wil je met je boek (of lezing) bereiken? 

Welke zakelijke doelen heb je met je boek?

Wil je er geld mee verdienen?

Of bijvoorbeeld een autoriteit worden op je vakgebied en je zichtbaarheid vergroten?

Vraag 3. Voor wie is je boek (of lezing)?

Alhoewel het verleidelijk kan lijken je boek ‘voor iedereen’ te schrijven, is het niet echt handig.

‘Voor iedereen’ schrijven is namelijk veel te breed.

Het betekent dat je het uiteindelijk voor ‘niemand’ schrijft.

Vraag 4. Waar gaat je boek (of lezing) over?

Het is belangrijk om het onderwerp van je boek goed af te bakenen.

Dat kan best lastig zijn, want je hebt waarschijnlijk een heel gedachtegoed in je hoofd.

Hier gaan veel schrijvers dan ook de mist in.

Ze hebben zo veel te vertellen dat je als lezer door de bomen het bos niet meer ziet.

Vraag 5. Welke structuur geef je je boek (of lezing)?

Dat is voor veel mensen moeilijk, maar het is wel heel belangrijk.

Je boek moet een duidelijke rode draad hebben, waardoor je de lezer makkelijk meeneemt in je verhaal.

De basisinhoud kun je verluchtigen met bijvoorbeeld kaderteksten, quotes of opdrachten.”

En dan natuurlijk de vraag ‘Hoe ga je je boek promoten?!’ 

“Sommige schrijvers stellen zich daarin te bescheiden op. Terwijl ze natuurlijk wel degelijk iets te vertellen hebben dat waardevol is voor de ander. Zij moeten er echt aan wennen zichzelf te promoten. Wij helpen hen met ideeën om hun promotie op een originele manier te doen.”

Janneke blijkt ook een grote fan van de combinatie boek en lezing:

“Een boek en een lezing vormen een fantastische combi. Na afloop van je lezing kun je heel gemakkelijk boeken verkopen. Het is ook een perfect relatiegeschenk.

Verder krijg je veel meer uitnodigingen voor lezingen als je een boek hebt geschreven. Geef je al veel lezingen, maar heb je nog geen boek op je naam? Dan mis je dus echt kansen!”

Haha, dank je wel Janneke, die steek ik in mijn zak!

En zo kwamen we al lachend tot het einde van ons gesprek.

  

Je ziet het, er zijn veel overeenkomsten tussen schrijven en spreken:

Ik zet ze nog even voor je op een rij:

Boek en/of lezing, dat maakt niet uit, zorg ervoor dat je om te beginnen je ‘waarom’ glashelder hebt en besteed verder volop aandacht aan het afbakenen van je onderwerp en publiek en ook aan het kiezen van een sterke structuur voor je verhaal.

Maak verder ook alvast een goed en origineel promotieplan en stel je daarbij vooral niet te bescheiden op.

Probeer dit alles vooral niet allemaal op je eentje uit te dokteren, maar laat je al in een vroeg stadium helpen. Een goede coach kan je een hoop stress en werk schelen.

Janneke en ik wensen je heel veel succes en plezier met het in de wereld zetten van jouw verhaal!

Kriebelt het al een beetje bij je en vraag je je af hoe jij van jouw idee een boek en/of lezing kunt maken?

Klik hier om de videoserie: ‘Boek schrijven? Gewoon doen!’ gratis aan te vragen.

Verder biedt Janneke jou als lezer van dit blog een gratis Boek Succes-gesprek aan waarin zij samen met je onderzoekt wat ervoor nodig is om van jouw idee inderdaad een boek te maken.

En wil je lekker voortvarend met je lezing aan de slag?
Maak dan een afspraak met mij voor een gratis Spreek Succes Sessie.
Daarin bekijken we samen hoe je dat het beste kunt gaan aanpakken!

Scroll naar top