Hartverscheurend en hartverwarmend [gastblog]

 

We hebben allemaal wel een verhaal dat erom smeekt verteld te worden.

Dit is zo’n verhaal.

Het is het verhaal van Ellen de Dreu, workshoptrainer.

Het vertelt wat haar beweegt.

Waarom ze doet wat ze doet.

En waarom dat ook voor jou en mij belangrijk kan zijn..

 

Hartverscheurend en hartverwarmend

‘Wat nu volgt is een dramatisch verhaal van mijn allerdiepste dieptepunt. Kun je daar niet tegen, sla dit artikel dan over, of scroll naar de laatste alinea waar het goede nieuws staat en ook de reden dat ik dit verhaal met jullie deel.

10 jaar geleden woonde ik nog in Friesland.

Ik woonde in een prachtige boerderij op de rand van een natuurgebied en een dorp. Ik woonde daar met mijn man en gemiddeld 10 dieren, waaronder een Sint Bernardhond van 100 kilo die altijd achter mij aan liep, rode katers met Russische namen en een hangbuikzwijn die vernoemd was naar mijn echtgenoot.

Ik was eigenaar en kok van een eetcafe in een jachthaven in Heeg,

met 8 personeelsleden en 80 zitplaatsen. Ik werkte ook nog als docent aan de universiteit in Utrecht. Ik had mijn schaapjes op het droge.

In juli 2004 zit ik op de grond van het toilet van dat eetcafe heel hard te huilen.


Op deze vrijdagmiddag was de man die mijn zaak op 1 juli zou kopen net naar binnen gelopen. Hij zegt dat hij er toch maar van afziet. Hij heeft toch geen zin om eigenaar te worden van een eetcafe. En hij loopt zo weer weg.

Daar zit ik dan. Ik heb geen personeel meer, behalve een aardige jongen die geen biertjes kan tappen omdat zijn ene arm verlamd is. Ik heb geen voorraden meer. En geen puf. Helemaal geen puf.

Eerder dat jaar had ik besloten mijn eetcafe te verkopen,

omdat mijn echtgenoot ziek thuis zit. De zorg voor hem combineert slecht met een 7-daagse werkweek als kok, personeelsmanager, barvrouw, schoonmaker, kinderanimatieteam, dierenasiel en sociaal werker. Na een bijna 16-urige werkdag wacht hij me thuis op en ik begin behoorlijk uitgeput te raken.

De verkoop van mijn zaak staat op nummer 1 van het lijstje om dit jaar te overleven.

En dat is net mislukt. Nu zit ik dus op de grond van het toilet en weet ik echt niet meer hoe het verder moet. Ik hoor mensen aan de deur rammelen. Het is het begin van het hoogseizoen en bovendien vrijdagmiddag: het moment dat de meeste gasten arriveren. Ze willen mij graag begroeten en natuurlijk ook wat eten en drinken.

Ik doe de zaak toch maar weer open. De huur die ik elke maand moet betalen voor het pand is fors en ik kan geen dag omzet missen. Ik moet door. Er zit niets anders op. Maar ik weet nog steeds niet hoe.

De eerste die binnenkomt is de vrouw van een ziekenhuisdirecteur en inmiddels een goede vriendin. Daarachter komt haar gezin binnen en daarachter nog een aantal vaste gasten die mij erg dierbaar zijn.

En weet je wat ze doen? Ze annuleren hun vakanties en gooien andere plannen om. Ze besluiten mij te helpen.

Harriet zegt tegen haar man de directeur dat hij de komende weken zelf zijn bloezen moet strijken, omdat zij op de boot blijft zodat ze me elke dag bij kan staan. Rein gaat niet op vakantie maar gaat alleen dagjes varen, zodat hij me elke avond kan helpen in de keuken.

Mijn enig overgebleven personeelslid annuleert zijn trip met zijn vrienden en en vertelt deze mannen (een accountant en een ICT’ er) dat ze langs moeten komen om te helpen in de afwas. Een ander compleet gezin gaat boodschappen doen, biertjes tappen en schoonmaken.

Mijn vriendin met de ziekte MS komt elke dag eten en dwingt me om in ieder geval een half uur stil te zitten. De scheepsmaat helpt met kleine klusjes voordat hij zijn mok koffie bestelt. Goede klanten vragen aan ons of ze wat voor ons kunnen doen in plaats van dat wij vragen wat wij voor ze kunnen doen. De huisarts die met zijn houten boot voor mijn café ligt schenkt een borrel voor me in, zegt dat ik het rustig aan moet doen en kan gelukkig zelf ook lachen om de grap. Een fysiotherapeut behandelt me in de weken erna tussen het bereiden van de maaltijden door, omdat ik van pure overbelasting mijn pannen bijna niet meer op kan tillen.

Aan het einde van dit seizoen tel ik 27 mensen die hun eigen plannen aan de kant schuiven om mij te helpen.

Hartverwarmend. Hartverscheurend.

Dat jaar gaat ook nog eens alles mis wat er mis kan gaan. 

Tijdens een avond met twee barbecuepartijen steekt ineens een storm met windkracht 11 op en gaat mijn overkapping vliegen. De frituur vliegt in brand. Ook de deur van de vriezer blijft per ongeluk open staan en gaat een flinke voorraad snacks verloren. De eigenaar van het pand dreigt met een rechtszaak om een onbenulligheid.

En weet je wat wij doen?

We lachen. We maken elke dag enorme pret. Het dieptepunt kan niet dieper, er is niets meer te verliezen want alles is al verloren en dus maken we lol. We zijn blij omdat we allemaal iets voor elkaar kunnen doen. Omdat we een samengeraapt zooitje zijn van mensen die onder normale omstandigheden nooit zouden samenwerken maar die hun gevoel voor humor gebruiken om elkaar aan het lachen te maken.

Het wordt het seizoen waar we met z’n allen het meeste heimwee aan overhouden.

Nu is het augustus 2014. Ik ben alweer 6 jaar gediplomeerd trainer en zelfstandig ondernemer. Ik heb mijn doel om een ton per jaar om te zetten vorig jaar ruimschoots gehaald. Ik doe waar ik goed in ben en ik heb geweldige klanten die fantastische resultaten bereiken. Ik ben een blij mens.

En toch mis ik iets in mijn leven. Ik mis de humor en de pret en de samenwerking. Ik mis het gevoel van verbondenheid. 

Ik heb collega’s die ik heel leuk vind maar die ik nooit zie omdat we allemaal bezig zijn om voor ons eigen bedrijf omzet te genereren.

Ik zie marketingtechnieken die werken omdat we steeds meer weten over de werking van het brein, maar ik mis het hart.

Daar wil ik wat aan doen.

Op 9 en 10 oktober creëer ik samen met 17 collega ondernemers (waaronder Jacqueline Hulleman) een plek waar je als zelfstandige professionals je hart kunt komen ophalen.

Tijdens dit tweedaags evenement gaan eerst we aan het werk, want we hebben allemaal omzet nodig. We gaan elkaar helpen om nog betere resultaten te bereiken op een manier die WERKT en die vooral ook goed VOELT. We zetten de inhoud weer voorop en brengen het hart terug in de marketing.

Natuurlijk gaan we ook lachen en dansen en sterke verhalen vertellen.

Als deze tweedaagse voorbij is, blijven alle deelnemers lid van een community van marketingexperts en andere leuke mensen die elkaar blijven helpen. We maken een Facebookgroep en wie weet wat voor andere evenementen om met elkaar in contact te blijven en elkaar te blijven ondersteunen.

Kom je ook?

Voor iedereen die zich voor vrijdagavond 30 augustus 23.59 aanmeldt heb ik iets speciaals.

Naast je deelname aan de 2-daagse krijg je van mij ook een uur gratis 1-op-1 coaching per telefoon of Skype. De coaching vindt plaats na de 2-daagse op een tijdstip wat voor jou het beste uitkomt. Wil je gebruik hier van maken vul dan bij je bestelling deze couponcode in: bonus

Kijk op de website van www.hartverwarmendemarketing.nl en meld je aan. Of stel je vragen als je die hebt via team@workshoptrainer.nl

PS: Vergeet je niet dit artikel en de website ook met anderen te delen die dit misschien ook willen weten?

Noot van Jacqueline:

Ik ben er ook bij en zal tijdens het event een workshop spreken & presenteren geven. Daar kijk ik enorm naar uit! En ik hoop natuurlijk ook jou daar te zien! Enne -voor alle duidelijkheid- als je deze link gebruikt om je voor de Hartverwarmende Marketing 2 daagse aan te melden ontvang ik een affiliate-vergoeding. 


Zin in meer tips & inspiratie? 

Meld je dan rechts hiernaast aan voor het gratis e-boek Spreken zonder stress en ontvang regelmatig nieuwe tips en ideeën om van jouw presentaties, workshops en trainingen een hartveroverend succes te maken.

Scroll naar boven