5 verrassende manieren om meteen sterk van start te gaan met je presentatie of training..

De eerste paar minuten van een presentatie of training zijn super belangrijk, dat weten we allemaal wel..

Twee werelden ontmoeten elkaar, die van jou en die van je publiek en het is zaak die twee zo snel mogelijk samen te brengen. Pas als dat voor elkaar is, kun je samen verder en kan er iets moois ontstaan.

Maar hoe zorg je er nou voor dat je het ijs direct breekt, zodat je jouw deelnemers of publiek direct mee kunt nemen in jouw verhaal?

Beginnen met het noemen van je naam en jezelf even voorstellen, zoals de meeste sprekers doen is daarvoor echt veel te saai..

Wat werkt beter?

Hieronder heb ik een paar prima manieren om verrassend goed van start te gaan voor je op een rijtje gezet.

Kies eruit wat je inspireert, en verzin gerust je eigen variant!

5 weinig gebruikte, maar pakkende manieren om meteen goed met je presentatie of workshop van start te gaan

#1. Gebruik muziek

Doel van de eerste paar minuten van je presentatie is om contact te maken met je publiek en samen op dezelfde golflengte te komen.

Muziek is een hele fijne manier om dat te bereiken. Kies een nummer of stuk muziek uit dat past bij wat jij wil gaan overbrengen. Zet de muziek al even van tevoren aan en luister er gezamenlijk even naar. Laat de muziek vervolgens weer uitfaden en heb het er nog even over. Of juist helemaal niet.

Event-organisator Nienke liet een liedje horen dat haar erg geïnspireerd had bij de voorbereiding van haar event. We luisterden er met zijn allen naar en toen het klaar was vertelde zij waarom het haar zo geïnspireerd had. Dat schiep meteen een band en werkte wonderwel.

Natuurlijk kun je een opname laten horen, maar misschien bespeel je zelf ook een of ander instrument, of durf je het aan om iets te zingen? Dat is fantastisch en breekt gegarandeerd meteen het ijs!

 

# 2. Gebruik beelden

Vertoon vlak voor je iets zegt een of meerdere mooie of inspirerende beelden. Een pakkend kort filmpje van 1 tot 2 minuten kan ook. Kijk er samen naar. Gebruik het min of meer expliciet als je vertrekpunt, of benoem het verder niet en laat het op een meer stille manier inwerken op je publiek.

Fundraiser Angela liet een aantal aangrijpende foto’s zien van dode zeevogels met hun buik vol plastic afval zien; pas daarna begon zij met haar presentatie over de plastic soep in onze oceanen. De aangrijpende foto’s  maakten meteen duidelijk waarom haar verhaal zo belangrijk was.

Kies je beeld(en) met zorg, gebruik foto’s of films van goede kwaliteit en vertoon ze liefst op een groot scherm.

#3. Demonstreer of doe iets

Begin niet meteen te praten maar laat eerst iets zien of doe iets. Liefst iets dat nieuwgierig maakt natuurlijk. Laat een raadselachtig voorwerp zien, of doe iets dat de aandacht vraagt. Het hoeft niet iets te zijn dat direct te maken heeft met waar je het over gaat hebben, als het maar nieuwsgierig maakt en er op een of andere manier op terug valt te herleiden.

Workshoptrainer Karin kwam op met zo’n ouderwetse Ot en Sien tol, die ze na de nodige voorbereidingen op de grond gooide en liet draaien. De hele zaal viel stil, was benieuwd of het haar zou lukken hem aan de draai te krijgen en te houden. Haar talk bleek te gaan over momentum en balans om stress te verminderen, zaken waar die kleine houten tol van alles over kan laten zien..

#4. Houd een quiz

Val met de deur in huis en begin met een aantal vragen. Het kan leuk werken er een soort quizje van te maken. Steek je hand op of ga staan als je denkt dat. Degene met de meeste goede antwoorden wint. Of zo iets.

Het wedstrijdelement zorgt voor instant groepsgevoel en betrokkenheid.

Accountant Ruth begon haar workshop over belastingzaken voor ondernemende vrouwen met een quiz. Zo konden we testen hoeveel we al wisten over het onderwerp en realiseerden we het ons ook meteen waar we nog niets van wisten. De winnaar ontving een handig boekje over ondernemen.

Voor de ondernemers onder ons, een leuke prijs kan ook een gratis advies- strategiegesprek zijn, dan heb je meteen een lead..

#5. Doe een spel of oefening

Dit is een prima manier om meteen vol van start te gaan. Je kunt beginnen met een rustige ademhalingsoefening of meditatiemoment. Het kan ook zo simpel zijn als allemaal even opstaan en je uitrekken.

Performance-coach Jantien vroeg aan de deelnemers van haar lichaamstaal-workshop om op het puntje van hun stoel te gaan zitten en vervolgens naar achteren te schuiven op hun stoel en helemaal in te zakken. Zo liet zij haar deelnemers direct ervaren wat het onderwerp van haar workshop was.

Let op dat je een oefening kiest dat aansluit bij waar de deelnemers zijn qua energie-niveau. Soms past een ontspanningsoefening, soms is er een oefening die je publiek weer wakker en actief maakt beter.

‘Maar wat als je in een zakelijke omgeving bent? Kan dit dan allemaal wel?’

Krijg je er al zin in? Of denk je, allemaal leuk en wel Jacqueline, maar ik werk in een omgeving waar dit soort dingen helemaal niet kunnen!

Pas dan op en vergis je niet, want in (zo goed) als iedere omgeving kun je iets doen dat net even buiten de gebaande wegen valt en je start veel pakkender maakt.

Alleen wanneer er een officieel protocol is zoals in een rechtszaal of zoiets, dan is het misschien beter geen onverwachte dingen te doen of te zeggen. 

Maar verder? Probeer het eens uit, je zult merken dat je je publiek of deelnemers er zo goed als altijd voor openstaan en ook dat je hen er een groot plezier mee doet.

Saai vindt niemand fijn..

Nu ben jij aan de beurt..

Hoe zou jij je volgende workshop of presentatie op een andere, onverwachte manier kunnen beginnen?

Wat kun je doen om meteen een fijne sfeer neer te zetten?

Ga je muziek gebruiken? Beelden? Of kun je iets anders laten zien of horen? Ga je zelf iets onverwachts doen? Of wil je je publiek zelf iets laten doen of uitproberen?

Denk er eens over na. Brainstorm. Schrijf zoveel mogelijk ideeën op. Kies voor iets waar je blij van wordt.

En probeer het gewoon eens uit.

Want vergeet het niet, de sky is the limit. Alles is mogelijk, zolang het er maar voor zorgt dat jouw publiek of deelnemers zin krijgen in meer!

Ik wens je er veel succes en plezier mee.

Hartelijke groet,

Jacqueline Hulleman

Wil je ook verder van je presentatie of training een ontspannen succes maken?

Ik heb nog een aantal fijne tips en tools om je daarbij te helpen. meld je rechtsboven even aan dan kan ik je de tips toesturen.

Om te beginnen ontvang je een handig e-boekje met 5 van mijn allerbeste ‘kalmeer-je-stress-tips’, waarmee je direct aan de slag kunt gaan.

En klik hier voor meer info over de spreken zonder stress workshops..

Scroll naar top