De Vrije Ruimte tussen Stimulus en Respons

We weten het allemaal: het is heel erg  moeilijk om diepgewortelde gewoontes te veranderen. Het merendeel van wat je doet wordt immers bepaald door wat je in het verleden hebt geleerd en meegemaakt. Zolang je die oude patronen niet echt loslaat, kan er eigenlijk niets nieuws gebeuren. Hoe kun je die cirkel doorbreken?

Het onderzoek van F.M Alexander

F.M. Alexander (1869-1955) liep ook tegen dit probleem op. Hij gaf voordrachten, maar kreeg daarbij last van zijn stem. De traditionele aanpak van zijn stemproblemen bleek niet te helpen, de klachten keerden steeds weer terug. Hij nam daar geen genoegen mee en ging op onderzoek uit.

Nauwgezet bestudeerde hij de manier waarop hij omging met zichzelf tijdens zijn bezigheden. Hij kwam daarbij tot een aantal bevindingen die universeel bleken te zijn en die gaandeweg leidden tot de ontwikkeling van zijn methode: de Alexandertechniek.

Leren door te observeren

Alexander observeerde dat ons organisme het beste werkt als we het vrijlaten en we onze lichaamsbalans op geen enkele manier verstoren. Hij constateerde ook dat we geneigd zijn om dit gegeven voortdurend uit het oog te verliezen. We richten ons vooral op het doel dat we willen bereiken en we hebben daarbij weinig aandacht voor de lichaamsbalans. In de loop van ons leven kunnen daardoor allerlei belemmerende patronen ontstaan, waardoor het steeds moeilijker wordt om je flexibel op te stellen en blijf je in basis steeds hetzelfde gedrag vertonen. De grote vraag is natuurlijk: hoe kun je dit oplossen?

Doorbraak


Een echte doorbraak in F.M. Alexanders onderzoek kwam toen hij ontdekte hoe je bewuster gebruik kunt maken van de vrije ruimte tussen stimulus en respons. Waar we gewend zijn om automatisch te reageren op een stimulus, bleek het mogelijk om even een ‘stop’ in te lassen waarin je aandacht geeft aan de kwaliteit van je balans en coördinatie. Vanuit die veel vrijere uitgangspositie is in principe alles nog mogelijk en kan een werkelijk nieuwe manier van doen en laten ontstaan.

Hoe leer je de Alexandertechniek?

Je leert de Alexandertechniek het beste onder leiding van een docent Alexandertechniek. Gedurende een serie individuele sessies onderzoek en ontwikkel je een nieuwe manier van denken en doen.
Er wordt in eerste instantie gewerkt aan de hand van basisactiviteiten als staan, zitten, spreken en dergelijke. Een docent geeft je niet alleen verbaal feedback, maar ondersteunt en begeleidt je tevens met haar handen, waardoor je direct kennis kunt maken met een nieuwe manier van reageren die meer ruimte en vrijheid toelaat.

De principes van de Alexandertechniek zijn toepasbaar zijn in alle activiteiten van het leven.


Gerelateerde artikelen


Wil je meer weten? Meld je dan rechtsboven aan voor mijn gratis BALANSTIPS.

Vond je dit artikel de moeite waard? Deel het gerust! De knoppen hieronder maken het gemakkelijk. Hartelijk dank alvast.

Scroll naar boven