Kun je wel ‘jezelf zijn’ als je een zakelijke presentatie geeft?

Moet jij ook wel eens spreken in een zakelijke setting?

Of woon je zulke presentaties wel eens bij?

Vind je ze vaak ook zo saai en moeilijk te volgen?

(Als je heel eerlijk bent? 😉

In veel gevallen heeft het te maken met een idee over zakelijk spreken dat helemaal niet klopt.

Een groot en wijdverbreid misverstand..

Wat dat misverstand precies is kun je hieronder lezen.

Ruim het uit de weg en maak zo ook van je zakelijke presentaties een veel groter en ontspannen succes!


Hoe bruisende vrouwen, veranderen in oersaaie spreeksters..

Het is een wonderlijk fenomeen.

Maar het komt erg vaak voor.

Jij kent het vast ook wel.

Het gaat zo..

Een leuke vrouw, een vriendin, zus of collega,

Je kunt lekker met haar kletsen, maar net zo goed over serieuze kwesties praten.

Ze heeft veel te melden, maar kan ook goed luisteren.

Ze is levendig, expressief, heeft een prettige stem en twinkelende ogen.

Ze is een feest om naar te luisteren, om naar te kijken..

Het is kortom een vrouw die alles in huis heeft om fantastische presentaties te kunnen geven.

Maar dan..

Op een dag moet deze leuke dame een presentatie geven.

Over een zakelijk en serieus onderwerp.

En jij, je zit in de zaal en kijkt naar haar.

Wat zie je?

Je herkent haar bijna niet!

Je ziet een stijve, formele versie van de vrouw die je zo goed kent.

Ze staat achter een katheder en draagt op serieuze toon een tekst voor.

Af en toe kijkt ze op van haar papieren, maar echt contact maken doet ze niet meer.

Weg is alle sprankeling en levendigheid.

Haar presentatie is abstract en is moeilijk te volgen.

Het publiek doet zijn best, maar de een naar de ander haakt af..

Zo zonde..

Maar toch gebeurt het maar al te vaak.

Leuke vrouwen die veranderen in de allersaaiste versie van zichzelf zodra ze iets moeten presenteren in een min of meer zakelijke omgeving.

Vrouwen die een schim van zichzelf worden en zichzelf verbergen achter een zogenaamd zakelijke manier van presenteren.

Waar komt die plotselinge transformatie vandaan?

Heb je er ooit bij stil gestaan? Wat zijn jouw gedachten erover?

Volgens mij komt die stijve manier van presenteren voort uit een groot misverstand.

Uit het idee dat het nodig is om een stijf en formeel jasje aan te trekken als je een zakelijke presentatie houdt, omdat je anders niet serieus en professioneel genoeg overkomt.

Ik geloof daar helemaal niets van.

Want communicatie is ALTIJD een ontmoeting tussen levende wezens.

Het maakt niet uit of die ontmoeting in een zakelijke omgeving plaatsvindt of misschien heel ergens ergens anders.

Mensen blijven mensen.

En we zijn ALTIJD op zoek naar connectie en verbinding.

En luisteren alleen maar naar echte mensen, niet naar sprekende (mantel)pakken. 😉

Wat vind jij ervan?

Spreektip

Ga eens bij jezelf na hoe jij tegen zakelijk spreken aankijkt.

Denk jij ook een formeel jasje aan te moeten trekken om goed over te komen?

Maar klopt dat wel?!

Naar wat voor sprekers luister je zelf het liefst?!

Wat je onderwerp ook is, laat jezelf zien en ga ALTIJD op zoek naar contact en verbinding.

Doe dat OOK in een zakelijke omgeving.

Heb jij ervaringen hiermee?

Laat het me weten! Mail me of laat een berichtje hieronder achter..

Zin in meer tips en inspiratie?  Vraag dan rechtsboven het gratis e-boekje Spreken zonder Stress aan.

Als bonus ontvang je om de week een nieuwe tip of tool om je te helpen om van al je presentaties een succes te maken!

Scroll naar top