7 redenen waarom het geven van presentaties juist ook voor coaches en therapeuten zo’n goede manier is om nieuwe mensen aan te trekken..

 

Als coach, therapeut of andere 1 op 1 werker zijn er talloze manieren om je werk onder de aandacht te brengen.

Twitteren, facebooken, bloggen of een nieuwsbrief schrijven, naar netwerkbijeenkomsten gaan, presentaties of webinars geven, het kan allemaal.

Punt is natuurlijk wel dat je niet alles tegelijk kunt doen.

En dat je maar beter een paar dingen goed kunt doen, dan veel dingen een beetje.

Je zult dus moeten kiezen..

Maar goed, wat doe je dan?

De neiging om zoveel mogelijk online te doen is voor de meesten van ons groot.

Achter je beeldscherm zitten, voelt toch een stuk comfortabeler dan echt de boer op te gaan om ergens te gaan spreken of een workshop te geven.

Want laten we het gewoon maar onder ogen zien 😉 live spreken en presenteren is per definitie spannend. De kans dat je het spreken daardoor uit de weg gaat is dus best groot..

Ik spreek hier ook uit eigen ervaring. Ik had al ontelbaar veel groepen toegesproken, maar toen ik ging spreken over mijn eigen passie en eigen lespraktijk, voelde dat toch net even anders en werd het allemaal een stuk spannender.

Maar vergis je niet..

Spreken is een niet te onderschatten krachtige manier om je werk en je business onder de aandacht te brengen. Het voegt namelijk een ongelooflijk wezenlijke component toe aan je marketing. Die van het persoonlijk contact. Het contact van hart tot hart.

Zeker wanneer je vooral live en 1 op 1 met mensen werkt, is dat persoonlijke contact nou net precies wat mensen nodig hebben om voor jou te kunnen kiezen. Wij mensen gaan nu eenmaal het liefst in zee met iemand die we al eens gezien en ontmoet hebben. Iemand die geen vreemde meer is, maar ons al een beetje vertrouwd is.

7 redenen waarom presentaties zo effectief zijn als marketinginstrument.

1. Een presentatie laat zien wie je bent en waar je voor staat.

Mensen gaan het liefst in zee met iemand die zij kennen en vertrouwen. Als ze je eenmaal hebben ontmoet en hebben gezien en ervaren wie je bent en wat je doet, dan is een van de grootste hordes al genomen en zullen ze veel gemakkelijker naar je toe komen voor een vervolgafspraak.

2. Een presentatie is laagdrempelig en vraagt maar een kleine investering van je publiek.

Een presentatie vraagt veel minder inspanning dan een workshop of training. Veel mensen vinden dat prettig en geruststellend. Ook hoeft een presentatie niet lang te duren. Terwijl je toch in weinig tijd al een groot effect kunt bereiken. Denk aan de vele ijzersterke TED Talks die niet langer dan 8 minuten duren.
 

3. Een presentatie helpt je om snel meer mensen te bereiken.

Een beetje een open deur misschien, maar toch.. Er zijn vast van die dingen die je iedereen wel vertelt als je over je werk praat. In plaats van dat steeds weer opnieuw 1 op 1 te doen, doe je dat nu 1 op veel. Maar wel op een manier die persoonlijk is en die beklijft.

4. Een presentatie maakt dat mensen je gaan zien als een expert in je vakgebied

Alleen al het feit dat je voor een groep gaat staan, maakt dat mensen je gaan zien als iemand met verstand van zaken. Als je vervolgens ook nog eens waardevolle info met je publiek deelt, dan zullen ze graag weer eens bij je terugkomen.. 

5. Een presentatie kun je overal en nergens geven.

Als je er eenmaal op let, zul je zien dat er allerlei plekken en gelegenheden zijn waar je kunt spreken. Ook kun je zelf relatief gemakkelijk voor een kleine groep mensen een presentatie organiseren.

6. Je hebt niets (behalve jezelf en een goed verhaal 😉 nodig om een presentatie te kunnen geven die indruk maakt.

Natuurlijk is het leuk als je een mooie Powerpointpresentatie hebt of muziek of video, maar ook zonder al die hulpmiddelen kun je als spreker echt iets moois neerzetten en mensen raken en in beweging brengen.

7. Een goede presentatie smaakt naar meer.

Een goede presentatie maakt mensen nieuwsgierig en hongerig naar meer. Hier hoort wel een waarschuwing bij. Let erop dat je je presentatie zorgvuldig ontwerpt. Geef niet teveel weg, maar zeker ook niet te weinig. En -last but not least- zorg altijd voor een duidelijk vervolgaanbod..

Succes!

PS . Vraag je je af of het geven van presentaties ook voor jou een goed idee is en zo ja, hoe je dat kunt gaan aanpakken? En kun je wel wat feedback en inspiratie gebruiken?

Neem dan even contact met me op en vraag een gratis (!) en vrijblijvend persoonlijk consult van 30 minuten (per telefoon of skype) met me aan waarin we je vragen samen onderzoeken en beantwoorden.

Zin in meer tips & inspiratie?

Vraag dan hiernaast het gratis  e-boek Spreken zonder Stress aan en ontdek hoe je van je presentaties een ontspannen succes maakt.

Scroll naar boven