Brandende vraag: ‘Je eigen verhaal zakelijk delen. Wanneer is het WEL een goed idee en wanneer NIET?’

Woman looking up on question marks above head isolated on white

Beste Jacqueline,

Ik hoor steeds vaker dat het zo belangrijk is om je eigen verhaal te vertellen. Maar ik twijfel. Is dat nou echt zo? Is dat nou echt wat mensen van je willen horen?
Ikzelf ben haptotherapeute, mensen komen bij me omdat ze van hun klachten af willen niet omdat ze mijn verhaal willen horen.
Ze willen weten of ik een goede haptotherapeut ben, dat heeft volgens mij toch vooral te maken met mijn werkervaring en opleiding.
Of ga ik nu te kort door de bocht?

(Ik blijf  liever anoniem)

Lieve Anoniem,
Dank voor je vraag. Ik begrijp je twijfel. Het is inderdaad niet per definitie zo dat iedereen die een dienst verleent zijn of haar persoonlijke verhaal zou moeten delen. In sommige gevallen is dat helemaal niet nodig. In andere gevallen is het juist wel aan te raden.
Laten we eerst eens kijken wanneer het inderdaad NIET echt nodig is om je persoonlijke verhaal te delen.
Het hoeft niet als je een soort diensten aanbiedt die mensen op een bepaalde moment absoluut nodig hebben en jij die op de juiste plek aanbiedt.
Neem bijvoorbeeld een massagetherapeut die werkt in een fitnesscentrum. Als iemand bij het trainen door zijn rug gaat en dus behoefte aan een massage heeft is de kans groot dat hij of zij bij hem terecht komt.
De therapeut is in de buurt en het gaat er de man of vrouw met de pijnlijke rug vooral om goed en snel geholpen te worden, het maakt hem of haar daarbij niet zoveel uit bij wie precies hij of zij terecht komt.
Het kan heel goed zijn dat jij zelf ook zo’n soort dienstverlener bent. Je hebt dan vooral klanten die voor je hebben gekozen omdat je dicht bij hen in de buurt zit of via doorverwijzing.
Als je inderdaad op een gunstige locatie zit en je een beetje geluk hebt, dan kun je daarmee je praktijk heel best vullen.
Het is dan dus NIET echt nodig je persoonlijke verhaal te delen. Heldere info over de locatie, over je opleiding, openingstijden, je tarieven en dergelijke praktische zaken is voldoende om mensen naar je toe te laten komen.
(En een leuke lach natuurlijk, die helpt altijd 😉
Als dit -in grote lijnen- ook voor jou geldt, lieve anonieme haptotherapeute, dan is alles okay en kun je jouw verhaal laten rusten.
Wanneer is het WEL aan te raden om je persoonlijke verhaal te delen?
In alle gevallen waarin mensen niet vanzelf naar je toe komen is het delen van je verhaal een geweldige manier om contact te leggen met potentiële klanten.
Mensen die jouw hulp wel kunnen gebruiken maar nog min of meer zoekende zijn.
Weer even een voorbeeld.
Denk aan een vrouw met een druk leven, laten we haar Marian noemen. Marian heeft regelmatig last van haar rug en andere vage klachten, maar besteedt daar niet zoveel aandacht aan. Het gaat wel weer over, denkt ze. Ze is dus niet direct op zoek naar hulp.
Maar dan stuit deze Marian op het verhaal van een bepaalde haptotherapeute (jij?!) die vertelt over haar burn out van een aantal jaren geleden. Ze vertelt over hoe zij indertijd te weinig aandacht besteedde aan haar klachten en vervolgens over haar lange weg naar herstel daarna.
Marian herkent zichzelf helemaal in het verhaal van die therapeute en wordt nieuwsgierig.
Zij wil meer weten en gaat op zoek naar de contact info. De bewuste therapeute blijkt niet direct in de buurt te zitten, maar dat maakt eigenlijk al niets meer uit.
Marian wil niet zomaar een therapeute, ze wil DIE ene therapeute omdat haar VERHAAL haar geraakt heeft en ze het gevoel heeft bij haar in goede handen te zullen zijn.
Dus wat doet ze?
Ze neemt contact op en maakt een afspraak voor een kennismakingsgesprek.
En van het een komt het ander.  Ze gaan samen aan de slag, de therapeut helpt Marian weer in balans te komen voordat het uit de hand loopt en iedereen is blij en gelukkig. 🙂
Aan jou dus nu de vraag 
Ben je een goede maar wel vrij inwisselbare dienstverlener?

En zit je daarbij ook nog eens op een goede plek?

Heb je een volle agenda met veel klanten uit de buurt en ben je daar tevreden mee?

Helemaal prima en laat dan dat verhaal maar zitten. 😉
Of is het voor jou anders en wil je dat mensen heel bewust voor JOU en jou alleen kiezen?
Dan is het enorm behulpzaam om te zorgen voor een goed en pakkend verhaal waarmee jij hen aantrekt en inspireert om met jou verder te gaan.
Aan jou de keuze..
Ik hoop dat mijn antwoord je helpt en hoe je het ook gaat aanpakken, ik wens je heel veel succes met het in de wereld zetten van jouw mooie werk!
Hartelijke groet,

Jacqueline Hulleman

Wil je aan de slag met je verhaal? Klik hier om meer te lezen over de nieuwe online training VERHALENKRACHT

Scroll naar boven