Storytelling, wat werkt WEL en wat NIET?

jouw verhaalStorytelling is hot..

Steeds meer mensen en bedrijven gebruiken persoonlijke verhalen in hun communicatie.

En niet zonder reden.

Storytelling helpt je om snel contact te maken met je publiek en maakt  je spreken en presenteren duizend keer pakkender en interessanter.

Een goed verhaal is goud waard.

Maar………  en ik wil hier echt niet de zuurpruim uithangen.. 😉

Storytelling kan ook vreselijk saai en taai zijn.

En maken dat je als luisteraar al snel afhaakt en al je interesse verliest.

En dat gebeurt best vaak, vrees ik..

Pas nog zat ik vol goede moed klaar voor een webinar over een onderwerp waar ik graag wat meer over wilde weten.

Maar na hooguit 10 minuten haakte ik alweer af omdat de spreekster eindeloos uitweidde over haar jeugd. Ongetwijfeld vanuit de beste bedoelingen. Maar het werkte niet.

Zo jammer!

Graag wil ik je behoeden voor zulke missers.

Hieronder heb ik de 4 do’s en dont’s voor je op een rijtje gezet. Dan hoef jij die fouten in ieder geval niet meer te maken..;-)

Vier veel gemaakte storytelling missers die maken dat je publiek gegarandeerd afhaakt..

1. Te langdradig..

Dit zie ik heel vaak gebeuren. De spreker heeft veel tijd nodig om op stoom te komen maar als hij of zij eenmaal aan de praat is dan gaat het maar door. De spreker weidt eindeloos uit en verliest zich in allerlei details en bijzonderheden die er niet toe doen.  Het wordt steeds moeilijker om bij de les te blijven en het publiek haakt af.

TIP:

Houd je verhalen kort en to the point. Weet waarom je een verhaal vertelt en wees glashelder over wat het precies is dat je ermee wilt overbrengen.

2. Niet relevant..

Had ik pas ook weer aan de hand. Ik luisterde naar een presentatie over time management. De spreker begon met het in kleuren en geuren vertellen over haar jeugd. Best leuk, maar wat het te maken had met time management was niet duidelijk en werd niet duidelijk. Na een paar minuten hoopvol door luisteren haakte ik af. (En ik was vast niet de enige..)

TIP:

Ik zei het net ook al maar ik zeg het gewoon nog een keer. Weet waarom je een verhaal vertelt en wees glashelder over wat je ermee wilt bereiken.

Zorg ervoor dat er altijd een duidelijke samenhang is tussen je verhaal, het onderwerp waarover je spreekt en last but not least je publiek. Alles (ja alles!) wat je vertelt moet voor je publiek relevant en interessant zijn. Is het dat niet? Schrap het!

3. Te privé..

Het verschil tussen persoonlijk en privé is subtiel. Een verhaal waarin je iets persoonlijks deelt kan heel betekenisvol zijn. Het gaat echter mis als het te privé is.

Dat gebeurt bijvoorbeeld al je spreekt over gebeurtenissen in je leven die je nog erg hoog zitten en die je nog niet helemaal verwerkt hebt. Het verhaal gaat dan met je aan de loop en je verliest de controle.

Dat is onprettig voor de mensen die naar je luisteren. Zij zullen zich ongemakkelijk voelen omdat zij niet in de positie zijn waarin zij je kunnen steunen of helpen. Dat maakt dat zij zullen afhaken.

Ook voor jezelf is het niet fijn om met dit soort ‘onaffe’ verhalen naar buiten te treden.

TIP:

Kwetsbaarheid is prachtig, maar betekent ook dat duidelijke grenzen afbakent over wat je wel en wat je niet wilt delen met je publiek.

Heeft een bepaald verhaal nog een erg hoge emotionele lading voor je? Deel het dan met je vrienden en familie als je dat wilt, maar gebruik het (nog) niet in je zakelijke spreken.

Doe dat pas als het zijn plek heeft gevonden en je zeker weet dat je verhaal ook voor anderen van werkelijke waarde is.

4. Niet pakkend verteld..

Zie ik ook jammer genoeg ook maar al te vaak gebeuren. De spreker heeft best een goed verhaal, maar als hij of zij het vertelt, lijkt het wel alsof het over iemand anders gaat. De spreker blijft zakelijk en afstandelijk en slaagt er daardoor niet in om het verhaal ook echt tot leven te brengen.

TIP:

Een verhaal gaat pas echt voor je werken als je je publiek weet mee te nemen in je verhaal. Dat doe je door het verhaal vertellen vanuit die plek in jezelf waarin alles stroomt en verhalen als vanzelf tot leven komen. Dan pas kan er verbinding en echte MAGIE ontstaan.

Kortom, wij mensen zijn dol op verhalen, maar dan graag wel verhalen die boeiend en relevant zijn en die pakkend verteld worden..

Voor ons als sprekers nu dus de schone taak om onze verhalen met heel veel zorg en aandacht te kiezen en ze met hart en ziel te delen.

Ik wens je er heel veel succes en plezier mee!

Hartelijke groet,

Jacqueline Hulleman

Scroll naar boven