Presentatie geven? 21 tips om meteen goed van start te gaan..

Heb je iets spannends voor de boeg, een presentatie, workshop, pitch of training die je gaat geven?

Dan is het fijn precies te weten hoe je ervoor kunt zorgen dat je meteen goed van start gaat.

De eerste paar momenten zijn wat dat betreft cruciaal.

Je zet de toon en een goede start is fijn voor allemaal.

Hieronder daarom 21 tips voor een prima eerste indruk en een vliegende start.

Presentatie, training of workshop geven? 21 dingen die je helpen meteen goed van start te gaan

1. Begin op tijd. Op tijd van start gaan is soms nog best een hele kunst. Doe het toch. De aanwezigen zullen blij zijn. En de telaatkomers? Die hebben pech 😉

2. Wees tot in de puntjes voorbereid. Zorg er niet alleen voor dat je een goed verhaal hebt, maar ook dat je je publiek kent, dat je de ruimte kent en dat je weet waar de wc is en wanneer het weer pauze is, om maar een paar dingen te noemen.

3. Moet je met een microfoon of beamer werken? Oefen er ruim van te voren mee en liefst niet in het oog van je publiek.

4. Zorg ervoor dat je er ook zelf helemaal klaar voor bent. Doe een warming up, visualiseer, mediteer, dans, zing een lied of maak een korte wandeling.

5. Draag kleding die lekker zit en goed staat. Je wilt goed voor de dag komen, maar niets is zo vervelend als een te strakke broek of knellende schoenen.

6. Zorg dat je haar goed zit en dat je er niets meer aan hoeft te doen als je eenmaal voor je publiek staat. Een losse haarpiek die steeds voor je oog valt, leidt alleen maar af en dat is zonde.

7. Zet je telefoon uit als die nog ergens bij je in de buurt is. (Was ik zelf laatst ook vergeten, erg vervelend zo’n plotseling concertje terwijl je net aan het opstarten bent.)

8. Weet precies wat je komt doen en waarom. Weet wat het is dat jij kost wat het kost wilt overbrengen. Dat geeft je focus en helderheid.

9. Wees present. Lichaam en geest, hart en ziel. Dat alleen al is goud waard..

10. Neem de tijd om je publiek te begroeten en contact te maken. Pas als dat contact er is, kun je verder gaan.

11. Zorg voor een open houding. Je weet wel, rechtop met je armen langs je lichaam en je voeten naast elkaar, dat is altijd goed.

12. Maak oogcontact. Zonder dat gaat het echt niet lukken.

13. Glimlach. De beste ijsbreker die er is.

14. Maak je geen zorgen over de spanning die je voelt, gebruik die spanning om je beste zelf te zijn.

15. Stel vragen. De simpelste manier om direct contact te maken met je publiek. En contact dat is waar het allemaal om gaat.

16. Laat Powerpoint nog maar even zitten. Dat gaat pas aan als jij contact hebt gemaakt (of je laat het helemaal weg, dat mag natuurlijk ook en daar doe je mensen een groot plezier mee).

17. Zet je publiek op de eerste plaats. het gaat nu om hen en om hoe jij hen verder kunt helpen.

18. Sta jezelf toe om nerveus te zijn, zenuwen zijn niets om je voor te schamen. Ze geven alleen maar aan dat je iets doet dat belangrijk is en dat je volle aandacht vraagt.

19. Neem de tijd. Haast je niet. Zet punten en las pauzes in. Iedereen zal je daarvoor dankbaar zijn.

20. Sta jezelf toe je beste zelf te zijn. Wees grappig als je dat van nature bent, of juist rustig als jou dat beter past.

21. Geniet. Van de bijzondere positie die jij als spreker inneemt.  Van het het samenzijn en van het samen delen.

Het is een hele lijst geworden.  Pik er de dingen uit waar je zelf nog niet aan had gedacht had. Maak er een notitie van en pas ze toe toe bij een volgend spannend spreekmoment.

Ik wens je er veel succes en plezier mee!

Hartelijke groet,

Jacqueline Hulleman

PS.

Kun je nog wel wat support en feedback gebruiken?
Kijk dan zeker ook even hier..

Scroll naar top