Hoe zorg je ervoor dat je ook echt doet wat je je hebt voorgenomen te doen?

foutenDoe jij altijd alles wat je je voorgenomen hebt?

Ik lang niet altijd.

Pas nog..

Ik was nog wel zo van plan om vaker naar netwerkbijeenkomsten te gaan.

Maar ik heb er pas toch weer een paar laten schieten.

Te druk, geen tijd, geen zin..

Of waren dat eigenlijk alleen maar smoezen?

Ik ben bang van wel..

Hoe ga je daar nou het beste mee om en zorg je ervoor dat je toch doet wat je voorgenomen hebt?

Hieronder heb ik een paar tips voor je..

Het is vaak behoorlijk lastig iets te doen waar je diep van binnen ook een beetje (of erg!) tegenop ziet.

 

We hebben allemaal van die dingen die we ons voornemen te doen en die we vervolgens -heel kunstig- toch niet doen.

Voor mij zijn dat dus vaak netwerk-bijeenkomsten.

Wat is het voor jou?

Misschien neem je je voor om op zoek te gaan naar plekken om te spreken, of misschien wil je gaan volgen en schuif je dat steeds meer voor je uit. Of misschien is het heel iets anders..

Wat zou jij (meer) willen DOEN?

Met het stappen-plannetje hieronder gaat het je lukken om je voornemen inderdaad tot werkelijkheid te maken!

Stappenplannetjes zijn altijd zo heerlijk overzichtelijk. Maar in het echt gaat het voor de meesten van ons hoogstwaarschijnlijk net even wat rommeliger. Dat geeft niet. Ook al neem je maar 1 stap uit het plan, dan is de kans dat het je lukt om te doen wat je je voorgenomen had toch net weer even een stukje groter..

Maar eerst dit..

Heb je inderdaad weer eens iets NIET gedaan dat je eigenlijk wel wilde doen?

NEEM HET JEZELF NIET KWALIJK

Dit is echt super-belangrijk!

Wees vriendelijk voor jezelf. We laten allemaal steken vallen. We doen wat we kunnen. Jezelf om de oren slaan heeft geen enkele zin en verhoogt alleen maar je stressniveau. En dat maakt dat je alleen nog meer in je schulp terug kruipt.

GELUKKIG KUN JE HET ALTIJD OPNIEUW PROBEREN!

Hoe zorg je ervoor dat je doet wat je wilt doen? (in 7 stappen)

#1. Wees glashelder over WAAROM je je wilt doen wat je je voorgenomen hebt.

Hoe beter je dat weet, hoe groter je drive is om te doen wat je moet doen om je voornemen inderdaad uit te voeren.

Neem mijn eigen voornemen om meer netwerkbijeenkomsten te bezoeken. Waarom wil ik dat eigenlijk?

Ik wil nieuwe mensen leren kennen. Nieuwe ideeën opdoen. Horen wat er onder mijn potentiele klanten leeft. Ik wil geïnspireerd worden en inspireren. Dingen die allemaal belangrijk voor me zijn.

Hoe zit dat voor jou?

WAAROM is jouw voornemen belangrijk? Neem pen en papier of open een document en schrijf al je redenen op, hoe meer hoe beter.

Weet je niet goed WAAROM je je voornemen hebt? Of wordt je WAAROM bepaald door wat andere mensen van je willen?

Ga dan alsnog op zoek naar een goede reden. En kun je die niet vinden? Laat je voornemen dan gewoon varen. Zonder een goede reden, wordt het heel erg moeilijk iets te doen. Waarom zou je?


#3. Vraag jezelf af of er iets dat je misschien in de weg zit bij het uitvoeren van je voornemen

Als we iets niet doen of voor ons uitschijven zit daar bijna altijd een angst of onzekerheid onder.

Als ik naar mezelf en mijn netwerk-kriebels kijk, dan zie ik dat iets in mij bang is geen aansluiting te vinden. Iets in mij is bang dat ik daar alleen in een hoekje kom te staan. Iets in mij is bang dat mensen me stom zullen vinden en een sukkel.

Ik weet dat dit oude angsten zijn. Angsten die ik heb opgebouwd als kind. Angsten die nu niet meer actueel zijn maar toch van zich laten horen. En dat geeft niet. Zij mogen er zijn, maar zeggen verder niets over wat er echt aan de hand is. 

Wat zit jou in de weg? 

Ben je bang? Maak je je zorgen? Denk je dat je het niet kan? Dat je niet genoeg weet? Of dat je niet in de smaak zal vallen?

Stop dit soort gevoelens en gedachten niet weg, maar laat ze er even zijn.  Schrijf ze eventueel op. Of spreek ze hardop uit.

Zucht diep en glimlach naar jezelf.

Leg je hand op je hart en weet dat je (naast je angsten en onzekerheden) wel degelijk alles in huis hebt om je voornemen toch uit te voeren.

Dat is namelijk per definitie zo. Alles wat je je voorneemt kan werkelijkheid worden. Als je er maar mee aan de slag gaat.

sprekenzonderstress-nl-4-kopie#3. Denk aan een moment waarop je WEL deed wat je je voorgenomen hebt.

Daaraan denken geeft vaak een enorme kracht.

We doen allemaal dingen die moed vragen, of op een andere manier lastig zijn.

We gaan moeilijke gesprekken aan, we klaren lastige klussen, doen dingen waarvan we dachten dat we ze nooit zouden kunnen doen.

Zo heb ikzelf pas een onmogelijke voorlees-klus geklaard. In 1 maand tijd deed ik alles wat ik eigenlijk in 3 maanden zou doen. Het leek onmogelijk, maar het is gelukt! Wat voelde ik me blij en voldaan na afloop daarvan!

Welke moeilijke klus heb jij pas nog geklaard?

Wanneer deed jij voor het laatst iets waar je tegenop zag, maar wat je toch voor elkaar hebt gekregen?

Denk aan dat moment en baad er als het ware even in.

Neem dat gevoel mee naar wat je je voorgenomen hebt.

Wat doet dat voor je?

#4. Zie het voor je!

Stel je voor dat je inderdaad doet wat je je voorgenomen hebt. Fantaseer het niet alleen, maar stel het je zo echt en concreet mogelijk voor.

Voel hoe je inderdaad doet wat je je voorgenomen hebt. Hoe echter je het je kunt voorstellen, hoe vanzelfsprekender het wordt om je voornemen ook in werkelijkheid uit te voeren.

Want dat is hoe ons brein werkt. Ons onbewuste maakt geen verschil tussen wat echt gebeurt en wat we ons ‘alleen maar’ voorstellen. Voor ons onbewuste is alles echt. Kies dus met zorg wat je je onbewuste voor wilt schotelen. Akelige en onaantrekkelijke beelden en gedachten rondom je voornemen (BAH, heb er helemaal geen zin in!) of een prettiger beeld? Dat laatste toch?

Ik zie mijzelf op de fiets stappen richting netwerk event. Ik zie mijzelf binnenstappen. Ik zie mijzelf in gesprek met leuke en interessante mensen. Ik voel me thuis. Ik voel me goed en sterk. Ik drink een lekker drankje. Ik geniet ervan.

Hoe ziet jouw voornemen eruit als je er werkelijkheid van maakt?

Neem een moment op jouw voornemen in het echt uitgevoerd te zien. Sluit je ogen en visualiseer. Of schrijf jouw voornemen uit in zoveel mogelijk details.

#5. Wees trots op jezelf

We zijn vaak zo vreselijk streng voor onszelf. Strenger dan tegen wie dan ook. Dat is eigenlijk helemaal niet handig. Hoe strenger je tegen jezelf bent, hoe groter de kans is dat je in je schulp kruipt en helemaal niets meer onderneemt.

Jezelf afstraffen is nergens goed voor. Je weet toch wel dat je het eigenlijk wel had willen doen. Wees lief voor jezelf, dat brengt je uiteindelijk veel en veel verder.

Benader jezelf liever zoals je goede vriendin zou doen. Wees blij en trots met iedere kleine stap. Beloon jezelf eens als je iets moeilijks voor elkaar hebt gekregen. Vier je succes!

Als ik naar mijn netwerk event ben geweest, beloon ik mijzelf door naar de art supplies winkel te gaan en nieuwe kleuren verf uit te zoeken voor mijn schilder en kleur-hobbie!

Wat ga jij doen om je successen (groot en klein) te vieren?

#6. Doe het niet alleen

Op je eentje moeilijke en/of spannende dingen doen vraagt extra veel doorzettingsvermogen. Het kan heel fijn zijn om je voornemen te delen met de mensen om je heen.

Ik heb een vriendin/collega gevraagd met me mee te gaan naar een bepaald event. Zij is mij lieve stok achter de deur.. 😉

Vertel een vertrouwde collega, een vriendin, coach of partner wat je gaat doen. Maak er eventueel melding van op Facebook, Linked in of andere social media.

#7. Geef nooit op!

Pakkende Presentatie in 1,5 uur KIT-2Waarschijnlijk zullen er altijd wel weer nieuwe voornemens zijn die er toch weer niet direct van komen. Zo gaat dat nu eenmaal!

Maar dat is helemaal niet erg.

Wees vooral lief voor jezelf en val jezelf niet te hard.

Er komen altijd weer nieuwe kansen en mogelijkheden.

Geef nooit op, en vier iedere kleine (of grote) stap die je maakt.

Want -vergeet het niet- je bent geweldig, no matter what! 🙂

Hartelijke groet,

Jacqueline Hulleman

PS. Ik ben inmiddels weer naar een netwerk-event gegaan. Het was hartstikke leuk en inspirerend. Ik had het niet willen missen..

Meer lezen? Kijk hier ook even..

Moeite met netwerkbijeenkomsten? Hier zijn 11 anti-muurbloem-tips..

Van ANGST naar LEF in 6 stappen..

Mini meditatie om je te helpen snel MOED te verzamelen..

Scroll naar top