Kalmeer je spreekangst | 6 tips die maar weinig mensen kennen

Een presentatie waar veel van afhangt, een belangrijke pitch of sollicitatiegesprek…

Allemaal momenten waarop we zo goed voor de dag willen komen, maar waarop de stress juist ook flink toe kan slaan.
Nu weten we allemaal wel dat een goede voorbereiding dan heel belangrijk is. En dus steken we meestal flink wat aandacht aan de voorbereiding van ons verhaal.
Maar daarmee ben je er nog niet. Er is namelijk nog veel meer dat je kunt doen om je spreekzenuwen te temmen!

Hier zijn 6 kalmeer-je-sprekersangst-tips die maar weinig mensen kennen, maar die wel echt helpen..

TIP 1. Beweeg je stress eruit

Maak de avond van tevoren een flinke wandeling, dans, spring of ga even sporten. 
In de aanloop van een spannend spreekmoment maken we heel wat stresshormonen aan. Door flink te bewegen, te dansen, te rennen of te lopen ruim je alvast een hoop van deze stresshormonen op. Daardoor heb je de volgende dag een rustiger start.

TIP 2. Haast je niet, maar neem de tijd

Je haasten zorgt altijd voor onnodige stress.
Vertrek dus op tijd en voorkom ge-ren en gevlieg vlak voor jouw spannende spreekmoment. Hoe meer je dan de tijd neemt hoe kalmer je je zult voelen als je uiteindelijk het woord neemt.

TIP 3. Drink geen koffie

Koffie verhoogt je hartslag een beetje en draagt zo dus ook bij aan een verhoogd stressniveau.
Dit geldt OOK als je een verstokte koffiedrinker bent. Beter geen koffie dus- maar gewoon een lekkere kop kruidenthee of… een glas water!

TIP 4. Drink water

Drink genoeg water en houd een glas of flesje bij de hand.
Water drinken kalmeert en maakt dat we beter zijn opgewassen tegen stress. Het is niet voor niets dat op zo ongeveer ieder spreekgestoelte een glaasje water staat en dat we iemand die overstuur is graag een glaasje water geven ‘voor de schrik’. Water drinken dus!

TIP 5. Begroet je publiek nog voordat je begint

Dit was een gouden tip die ik kreeg toen ik jaren geleden begon met het geven van presentaties.
Door van tevoren zoveel mogelijk mensen persoonlijk even te begroeten, is het ijs alvast een beetje gebroken en ga je net even wat gemakkelijker van start.

En dan ‘last but not least’!

 

TIP 6. Zorg voor een goede mentale voorbereiding.

Dit is iets wat bijna iedereen vergeet te doen en dat is doodjammer, want juist ook hiermee valt zoveel winst te behalen!
Een goede mentale voorbereiding maakt het verschil tussen het ‘net redden’ en ‘ervan genieten’, en dat geldt al helemaal als je spreken in het openbaar nog best wel lastig vindt…

Meer weten over hoe je mentaal goed voorbereid? Kijk dan even hier..

Zo nu weet je wat te doen staat. Ik hoop dat deze tips je helpen goed en stralend voor de dag te komen!  🙂

Hartelijke groet,

 

 

PS. Graag stuur ik je nog veel meer tips, tools & inspiratie om je te helpen met steeds meer vertrouwen het woord te nemen. Je kunt de tips hieronder gratis aanvragen.

Scroll naar top