Tips voor een pakkende boekpresentatie

Hoera, je boek is af en het is hoogste tijd om het de wijde wereld in te sturen!

Er zijn heel veel manieren om dat te doen, maar spreken voor groepen is misschien wel een van de meest krachtige.
Weinig werkt nu eenmaal zo direct en snel als een pakkende lezing of workshop rondom je boek.

Het is niet voor niks dat zelfs de meest gerenommeerde schrijvers ook nog steeds op ‘boekentour’ gaan.
Ook zij weten dat juist ook het persoonlijke contact met hun lezers de verkoop van hun boek enorm stimuleert.
En wat voor hen geldt, geldt vast ook voor jou..
Maar hoe pak je dat eigenlijk aan?

Hieronder heb ik een aantal tips en ideeën voor je die helpen er iets echt  goeds & leuks van te maken.

Maar eerst nog even dit..

Waarom is het slim om spreken voor groepen op te nemen in de promotie van je boek?

Wij mensen houden  van ‘echt’ contact en nergens ontstaat dat zo natuurlijk als we met elkaar in een ruimte zijn.
Dan gebeurt er namelijk iets heel bijzonders, we worden nieuwsgierig naar elkaar.
En ja, als jij als spreker die nieuwsgierigheid weet aan te wakkeren met een goed en oprecht verhaal, dan krijgt je boek vast de aandacht die het verdient.

Oh en geen zorgen! Spreken voor groepen hoeft echt niet stressvol of moeilijk te zijn.

Zeker niet als je het doet op een manier die voor jou goed voelt en die bij je past.
Hoe meer je gebruik weet te maken van wat jij van nature in huis hebt als spreker (en geloof me, dat is vast meer dan je denkt), hoe leuker en gemakkelijker het allemaal wordt.

Houden je ‘spreek-zenuwen’ je tegen? Kijk dan zeker ook even hier..

 

Hier zijn 7  boekpresentatie-ideeën

1. Een (leuke!) lezing..

‘Er was eens een schrijver en zij gaf een lezing waar iedereen van ondersteboven was.’
Een lezing is misschien niet de meest opwindende manier om je boek de wereld in te zetten, maar het is en blijft een solide manier om zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met jou en je boek.
Zeker als je er iets pakkends en leuks van weet te maken:
Zorg er dus altijd voor dat je persoonlijk en ‘echt’ bent in je verhaal.
Connectie met je publiek staat voorop.
Ga niet zenden, maar zie je lezing als een vorm van een bijzonder gesprek tussen jou en al die bijzondere mensen in je publiek.
Vergeet Powerpoint, maar deel waardevolle inzichten, ervaringen en informatie en wees daar vooral niet te zuinig mee.
Maar houd het ook helder en overzichtelijk, je wilt je publiek niet overdonderen, maar wel nieuwsgierig maken naar meer.

2. Een (waardevolle!) workshop..

‘Tijd om aan de slag te gaan!’
Het mooie van een workshop is dat de deelnemers echt aan den lijve kunnen kennismaken met jou en met (een thema uit) je boek.
Zet mensen lekker aan het werk en zorg ervoor dat ze iets leren of ervaren waar ze werkelijk wat aan hebben.
De kans is groot dat ze daar nog graag wat meer van willen hebben.
En dat is er ook. In de vorm van jouw boek.
Of je nou samen gaat koken of iets doet rond een thema als ‘leiderschap’, een (goed opgebouwde) workshop doet het eigenlijk altijd goed.

3. Een (prikkelende!) quiz..

“Wat is een mamil*? En wat een femil*?’
Deze vragen stelde Vivien Waszink, schrijver van ‘Modewoorden en klerentaal’, tijdens haar boekpresentatie-quiz.
Een quiz is een aansprekende en speelse manier om mensen kennis te laten maken met je boek.
Vooral ook als je boek vol feitjes en weetjes zit is het niet echt moeilijk om er een quiz omheen te maken.
Een quiz zorgt direct voor veel interactie en betrokkenheid en voordat je het weet zit de sfeer er helemaal in.
Als je er dan ook nog een mooie prijs uitlooft (in de vorm van jouw boek!) dan heb je met een quiz een hele leuke manier om je boek in het zonnetje te zetten.

*Een mamil is een ‘man in lycra’ Een femil is een ‘feminist in lycra’

4. Een (sprankelend!) spel..

“Beantwoord deze vragen zonder’ ja’ of’ nee’ te zeggen!”
Dit vraagt vaak wat meer creativiteit, maar kan heel leuk uitpakken.
Zo was ik ooit eens bij een boekpresentatie over een bepaalde gesprekstechniek.
De schrijfster had er een leuk spel in de stijl van ‘geen ja, geen nee’ van gemaakt, dat we in groepjes gingen spelen.
We hebben tranen met tuiten gelachen en na afloop ging en haar boeken als warme broodjes over de toonbank.

5. Een (interessant!) interview..

“Waarom heb je dit boek nu pas geschreven, als het zo belangrijk voor je is?’
Ben je niet zo’n vlotte spreker en vind je het lastig om in je eentje in het spotlicht te gaan staan?
Vraag dan iemand je te interviewen.
Maak er een leuke setting van.
Zo formeel of ongedwongen als je maar wilt.
Ook hier geldt, bereid je goed voor.
Weet welk verhaal je wilt vertellen, maar wees ook bereid jezelf te laten zien in al je kracht en kwetsbaarheid.
Ga verder pittige vragen vooral niet uit de weg.
Dat levert nu eenmaal de meest levendige en interessante gesprekken op.

6. Een (verfrissende!) voorleesavond..

“Er was eens…”
Een voorleesavond is natuurlijk een klassieker!
Dompel jezelf en je publiek helemaal onder in je verhaal.
Wees niet bang je stem te gebruiken op verschillende manieren, fluister, brom en giechel gerust.
Wij mensen luisteren heel graag naar goed vertelde verhalen.
Voordat je het weet zijn ze helemaal in de ban en snakken ze naar meer.
Gelukkig is dat er.. in de vorm van jouw mooie boek!

7. MIX en MATCH

“Typisch iets voor jou om het zo te doen!”
Je kunt jouw optreden natuurlijk precies zo invullen als JIJ dat wilt.
Sterker nog, dat zal het alleen maar sterker maken.
Want hoe meer je het doet op een manier die echt bij jou past, hoe beter het voor je werken zal.
En ook hoe leuker en gemakkelijker het allemaal wordt.

Kriebelt het al een beetje en krijg je al een idee over hoe jij het zou kunnen gaan doen?

Ik hoop het van harte en wens je heel veel succes bij het in de wereld zetten van jouw boek!

Hartelijke groet,

 

 

 

PS. Even sparren over jouw boekpromotie? Laten we even bellen!
Klik hier om een (vrijblijvende) belafspraak in te plannen.  

 

 

Scroll naar boven