Spreekangst wat is het en hoe los je het op?

Daar sta je dan,

Nog even en het is zover..
Maar je hart bonst in je keel,
Het klamme zweet breekt je uit,
Je mond is gortdroog,
Denken kan je niet meer,
En wat wilde je ook al weer zeggen?!

Herkenbaar?

Vast wel..
Bijna iedereen die een presentatie gaat geven, heeft wel wat last van plankenkoorts.
En op zichzelf genomen is daar ook helemaal niks mis mee.
Een beetje gezonde spanning helpt om een optreden net even wat scherper en intenser te maken.
En draagt dus bij aan de impact van je presentatie.

Maar wat als je spreekstress echt akelig hoog oploopt?
Zo hoog dat je eigenlijk maar het liefst helemaal geen presentaties meer geeft?
Of andere kansen om het woord te nemen laat liggen?
Wat als je merkt dat de drempel om iets te zeggen steeds hoger wordt?
En je daardoor veel minder van je laat horen dan je eigenlijk zou willen?

Dan is het de hoogste tijd om je spreekangst te temmen
Ik weet het, als je last van spreekangst hebt, lijkt het alsof dat iets is dat onlosmakelijk bij jou hoort.
Iets waar je helemaal niets aan kunt doen, omdat je nu eenmaal zo bent.
Ik ben hier om je te zeggen dat dat niet klopt.
Spreekangst valt heel goed te verminderen en zelfs helemaal op te lossen zelfs als dat nu nog onmogelijk voelt.
Dat weet ik uit eigen ervaring en ik zie het ook keer op keer weer terug bij de mensen die ik coach.

Wat is spreekangst eigenlijk?
De verschijnselen van spreekangst -het bonzen van je hart, de droge mond, het steeds maar weer naar de wc moeten, de misselijkheid, de black outs.., ze horen allemaal bij een (aangeboren) reactiepatroon dat de vecht of vlucht-reactie wordt genoemd.

Dit patroon helpt je te overleven als er gevaar dreigt.
Zodra je iets als levensbedreigend ervaart, springt de schrikreactie voor je in de bres.
Alles op alles wordt gezet om je te laten overleven.

Er zijn 3 opties: vechten, vluchten of van schrik verstijven.
Activerende stofjes als adrenaline en cortisol worden volop aangemaakt.
Alle niet op directe overleving gerichte functies worden uitgeschakeld.
Je spijsvertering komt tot stilstand, je blaas- en darminhoud worden zo snel mogelijk geloosd.
Je hart pompt als een gek bloed naar je spieren zodat je in actie kunt komen.

Geweldig natuurlijk.
Dat wil zeggen, geweldig als er inderdaad echt fysiek gevaar dreigt en je aangevallen wordt door een hongerige leeuw of -bij gebrek aan leeuwen- door een enge man met een knuppel.
Maar minder geweldig als je voor een groep staat en een voordracht wilt geven.
Dan zitten die zenuwen je vooral heel erg in de weg.

Wat maakt spreken in het openbaar toch zo stressvol?
Ik denk dat het bijna altijd hiermee te maken zal hebben.
Wij mensen zijn echte sociale dieren.
We voelen ons het veiligste in een groep die ons goed gezind is.
Wanneer je de groep als het ware verlaat door er opeens voor te gaan staan, kun je je heel kwetsbaar en eenzaam voelen.Dat kan buitengewoon verlammend werken en tot serieuze angst leiden.

Maar klopt die interpretatie van de situatie wel?
Voor mij persoonlijk veranderde er al heel veel toen ik me realiseerde wat ‘communiceren’ in feite betekent.
‘Communiceren’ betekent ‘delen met’..
Je gaat wel voor een groep staan, maar je maakt tegelijkertijd nog steeds deel uit van de groep.
Je bent samen om iets met elkaar te delen.
En dat heeft niets te maken met eenzaamheid en isolatie.
Dat inzicht alleen al haalt voor veel mensen de angel uit de hele situatie.

Natuurlijk is daarmee je spreekstress niet opeens helemaal opgelost.
Daar is meestal nog net even wat meer voor nodig.
Gelukkig is het mogelijk om in korte tijd spreekangst veel hanteerbaarder te krijgen.

Wat kun je doen om je spreekangst te verminderen?
Er is gelukkig van alles wat je kunt doen om je spreekangst te verminderen.
Hier op de website vind je alvast de nodige tips en ideeën.
Een goed startpunt is verder mijn ‘eerste hulp bij spreekstress KIT’, die je hiernaast gratis kunt aanvragen.

 

Maar wat als je echt erg veel last van spreekangst hebt?
Dan is er waarschijnlijk een vicieuze angstcirkel ontstaan die je moeilijk op je eentje kunt doorbreken. Gelukkig hoeft dat ook niet.

 

Wees niet bang om HULP te vragen.
Bijvoorbeeld aan mij.
Ik heb een speciaal coachingstraject ontwikkeld om je te helpen bij het oplossen van je spreekangst.
Neem gerust contact met me op als je er meer over wilt weten.

Veel succes en hartelijke groet,

Jacqueline Hulleman

 

 

 

Hier zijn meer tips, tools & inspiratie..

Vraag dan rechts bovenaan de Eerste hulp bij spreekstress- KIT aan. Daarin deel ik een paar simpele maar echt effectieve kalmeer-je-spreekstress tips met je plus een fijne visualisatie om je te helpen te gaan spreken, pitchen of presenteren zonder stress.

Scroll naar top