Loop je vast? Misschien heb je last van een UPPER LIMIT probleem..

Je wilt iets doen dat belangrijk voor je is, maar het komt er maar niet van.

Je wilt misschien meer gaan spreken, meer naar buiten treden, eindelijk iets doen aan je spreekangst of aan iets anders dat je in de weg zit, maar het wil maar niet lukken om er echt mee aan de gang te gaan.

Je wordt ziek. Je hebt het te druk. Je bent er nog niet klaar voor. Je hebt geen geld. Je bent te moe. Kortom er moet eerst nog iets anders gebeuren.

Als dit je bekend voor komt (en wie kent dit niet?) dan kan het zomaar zijn dat je last hebt van een Upper Limit Probleem.

Wat is een Upper Limit Probleem?

Dit begrip komt uit het boek THE BIG LEAP van Gay Hendricks.

En als er 1 boek is waar ik regelmatig naar terugkeer en dat ik iedereen aanraad te lezen, dan is het dit boek wel.

In het boek beschrijft hij wat er gebeurt als we dingen doen die buiten onze comfortzone liggen.

Iets in ons gaat dan stilletjes aan de gang om onze plannen te saboteren.

Gay Hendricks beschrijft het zo:

“The Upper Limit Problem is the human tendency to put the brakes on our positive energy when we’ve exceeded our unconscious thermostat setting for how good we can feel, how successful we can be, and how much love we can feel.”

Oftewel ons onbewuste houdt ons graag veilig in onze oude vertrouwde comfortzone..

Heel mooi natuurlijk, maar vaak willen we toch nog net even wat meer in het leven dan alleen maar overleven! 😉

En ja, dan kan het eigenlijk niet anders dat je vroeg of laat een Upper Limit Probleem tegenkomt.

En dat dan meestal zonder dat je dat zelf in de gaten hebt..

Upper Limit Problemen hebben de neiging zich slim te vermommen.

Je denkt oprecht dat er iets is waar jijzelf niks aan kan doen dat maakt dat je niet verder kunt.

Maar niets is minder waar.

En als je eenmaal ziet dat je alleen maar met een Upper Limit Probleem te maken hebt, kun je het tij keren!  (waarover dadelijk meer..)

8 signalen die duiden op een Upper Limit Probleem 

#1. Eindeloos tobben en twijfelen en maar niet in actie komen

Je zorgen maken is zelden of nooit productief.

Natuurlijk zijn er dingen die je zorg of aandacht vragen, maar zodra je gaat tobben of twijfelen en daar geen stap verder mee komt weet je dat je te maken hebt met ‘Upper Limiting’.

Tobben is een geweldig manier om een rem te zetten op wat je eigenlijk had willen doen of bereiken.

Zolang je tobt doe je namelijk niets..

#2. Perfectionisme, eindeloos blijven schaven en verbeteren

Prima natuurlijk om goed voor de dag te willen komen.

Maar zodra je merkt dat het perfectioneren je eigenlijk alleen maar uitput en niet echt verder brengt, dan weet je dat er iets anders aan de hand is.

De kans groot dat je aan het ‘Upper Limiten’  bent.

#3. Andere mensen of de omstandigheden de schuld geven van dat het niet lukt

‘Ja maar, het is nu eenmaal ontzettend moeilijk om plekken te kunnen vinden om te spreken.’

Hoe vaak ik mijzelf dat niet heb horen denken! Te vaak. 😉

Uiteindelijk is voor zo ongeveer alles een oplossing te vinden en heeft het geen enkele nut om iets anders dan jezelf de schuld te geven van wat je wel of niet doet met je leven.

Dat weten we natuurlijk allemaal wel als we er even stil bij blijven staan, maar toch kunnen dit soort denkpatronen ons behoorlijk in de weg zitten.

#4. Ziek worden of geblesseerd raken

Hoe vaak mensen niet ziek ben worden vlak voor of na een spannende prestatie! Let er eens op, dat zie je hoe ongelooflijk veel dat voorkomt.

Alhoewel het natuurlijk ook best  goed mogelijk is om ziek te worden vanwege een andere oorzaak dan een Upper Limit Probleem, het is altijd de moeite waard om je af te vragen of je ziek-zijn misschien toch ook ergens anders vandaan komt.

Sommige mensen worden ziek vlak voordat ze iets spannends moeten doen, andere erna.

Zo ken ik een actrice die na ongeveer iedere première ziek op bed ligt.

En zelf verdenk ik mijn migraine ervan dat hij graag komt opzetten als ik al te wilde plannen maak.

#5. Kansen en gelegenheden (om te spreken) laten liggen.

Deze zomer heb ik veel aan zelfreflectie gedaan. Ik kwam erachter dat ik veel meer zou willen spreken en presenteren. Ik wil zelf weer meer het podium op!

Maar waarom deed ik dat eigenlijk nog maar zo weinig?

Dat kwam ondermeer doordat ik de kansen en mogelijkheden om het vaker te doen systematisch over het hoofd zag.

En dit bleek een serieus Upper Limit Probleem te zijn. Veilig thuis blijven voelt nu eenmaal veel veiliger dan kwetsbaar op een podium te gaan staan. En dat maakte dus dat ik allerlei kansen en mogelijkheden om met mijn publiek te connecten aan me voorbij heb laten gaan.

Toen ik dat eenmaal doorhad, zag alles er opeens anders uit..

#6. Niet eerlijk zijn tegen jezelf.

‘Nee hoor, ik doe dat gewoon even, niks aan de hand, komt allemaal goed!’, terwijl je diep vanbinnen duizend doden sterft en liever diep onder de dekens kruipt.

Je angsten en twijfels wegstoppen is nooit een goed idee. Zij worden daar alleen maar sterker en heftiger door.

Mij helpt het altijd erg om te schrijven over hoe ik me voel over bepaalde dingen. Erover schrijven brengt angsten en onzekerheden op een veilige manier aan het licht en dat alleen al geeft meer rust en vertrouwen.

#7. In onnodige conflicten of ruzies terecht komen

Ruzies en conflicten zijn niet echt fijn, maar ze zijn wel een handige manier om je aandacht weg te halen van wat je eigenlijk wilde doen of bereiken.

Al je aandacht gaat naar het conflict, je bent boos en geïrriteerd en je houdt met van alles bezig behalve dan met wat je eigenlijk wilde doen.

Of het nu een conflict is dat je zelf veroorzaakt of een ruzie waarin je zomaar terecht komt, wees altijd op je hoede en vraag jezelf af of er misschien (ook) sprake is van een Upper Limit Probleem.

#8. Je succes wegmoffelen, geen complimenten kunnen ontvangen.

“Ja het ging best aardig, maar dat kwam alleen maar doordat het publiek zo gemakkelijk was.”

“Ja, jij vond het misschien wel goed, maar ik was wel weer bloednerveus!”

Waarom is het vaak toch zo moeilijk om een compliment gewoon te ontvangen en er blij mee te zijn?

Ik denk dat het komt doordat een compliment ons een kant van onszelf laat zien waarvan we graag een beetje wegkijken: onze moed, onze talenten en kwaliteiten.

‘Our deepest fear is not that we are inadequate. Our deepest fear is that we are powerful beyond measure. It is our light, not our darkness that most frightens us. We ask ourselves, who am I to be brilliant, gorgeous, talented, fabulous? Actually, who are you not to be?’
Marianne Williamson

Het voelt veilig om jezelf klein te houden, je niet te veel op de borst te kloppen en alles zoveel mogelijk bij het oude te houden. En precies daar helpen onze Upper Limit Problemen ons mee..

Hoe los je Upper Limit Problemen op?

Wees attent en oplettend, daar begint het allemaal mee.

Misschien herkende je er net meteen al een paar of heb je 1 duidelijke favoriet?

Hoe dan ook let er de komende tijd extra op.

En ga daarbij vooral ook op zoek naar patronen. Een keertje ziek zijn na een spannend spreekmoment zegt op zichzelf nog niet zoveel, maar als je vaker ziek wordt bij dat soort gelegenheden, dan is er vast meer aan de hand.

Je zult merken dat alleen al het herkennen van een Upper Limit Probleem helpt. Als je eenmaal weet wat er aan de hand is wordt het meteen een stuk gemakkelijker om dat wat je tegen dreigde te houden naast je neer te leggen.

Lukt dat je nog niet? Dan is er waarschijnlijk nog net even wat meer werk nodig.

Hulp bij het oplossen van Upper Limit Problemen..

Zelf uitvogelen wat er precies aan de hand is, kan best lastig zijn. Weet dan dat je er niet alleen voor staat.

Neem gerust even contact met me op als je hierover even (vrijblijvend) met me van gedachten wilt wisselen en wilt uitzoeken hoe ik je hierin wellicht verder kan ondersteunen.

Maar wat je ook doet, ga dapper door en weet dat Upper Limit Problemen op te lossen zijn! 🙂

Hartelijke groet,

Scroll naar top