5 frappante overeenkomsten tussen spreken en ondernemen..

‘Ondernemen, nee dat is echt niks voor mij,’

dacht ik..

Lange tijd voelde ik me alles behalve een ondernemer.

Ondernemen deed mij denken aan mannen in snelle pakken.

En ik ben van alles, maar dat niet 😉

Jazeker, ik was zzp-er en had mijn eigen lespraktijk alexandertechniek.

En die liep best wel..

‘Als je goed doet wat je doet, dan komen de mensen wel,’ was mij tijdens mijn opleiding meegegeven.

En inderdaad -het was 1999- de mensen kwamen. En mijn praktijk groeide. Langzaam, maar -min of meer- zeker..

Maar toen kwam de ‘crisis’ en het economisch klimaat veranderde.

Ik kreeg steeds minder nieuwe toeloop. Ik kon er niet langer omheen. Ik moest serieus gaan nadenken over hoe ik nieuwe klanten zou kunnen bereiken, anders was de kans groot dat ik mijn deuren helemaal zou moeten sluiten of dat ik alleen nog maar door kon gaan als een veredelde hobbyist.

Ik kon er dus niet langer omheen, ik moest een ‘ondernemer’ worden..

Schoorvoetend begon ik met het lezen van een marketingblog. En toen met nog een. En nog een. En al snel bleek het allemaal veel interessanter te zijn dan ik ooit had kunnen bevroeden.

Ik dook er helemaal in, nam een marketingcoach in de arm en volgde uiteindelijk een heel jaartraject.

Ik omarmde het ondernemerschap. 

Ik ontdekte dat er zoveel interessants te leren viel. Mijn praktijk groeide, en -gek genoeg-  ikzelf ook.

Ik merkte ook dat ondernemen en presenteren veel meer met elkaar te maken hadden en dan ik mij ooit had gerealiseerd..

5 lessen die zowel sprekers als ondernemers moeten leren:

Les 1. Weet WAT je in de wereld wilt zetten en WAAROM.

Ondernemen doe je niet per ongeluk. Je doet het omdat je iets in de wereld wilt zetten. Er is iets waar je enthousiast over bent en waar je hart sneller van gaat kloppen. Hoe helderder je daarover bent, hoe makkelijker het wordt de juiste keuzes voor je business te maken.

Ook spreken en presenteren doe je (meestal 😉 niet per ongeluk.  Je moet weten wat je boodschap is en waarom je voor een groep gaat staan. Jouw helderheid geeft je verhaal richting en focus.

Les 2. Verdiep je in je publiek en/of klanten.

Richt je niet alleen op je eigen stokpaardjes. Je klanten en wat zij nodig hebben staan centraal.  Hoe beter je weet wat hen bezighoudt en waar zij wakker van liggen, hoe beter je hen van dienst kunt zijn en een ijzersterk aanbod kunt samenstellen.

Zo is het ook voor je presentaties, workshops of trainingen. Hoe beter je weet waar je publiek behoefte aan heeft, hoe beter je hen verder kunt helpen. Een slimme spreker verdiept zich in zijn publiek en vraagt zich bij alles af wat ZIJ nodig hebben om verder te komen.

Les 3. Zonder PASSIE en gedrevenheid lukt het niet.

Ondernemen is niet makkelijk. Moeilijke tijden kom je door dankzij je passie en gedrevenheid.

Dat is dezelfde passie en gedrevenheid die je als spreker zo aantrekkelijk maakt.

Les 4. Voor zowel ondernemen als presenteren heb je MOED nodig.

Je zet iets in de wereld en je weet nooit helemaal zeker of het wel het succes zal hebben waar je op hoopt.  Zowel ondernemers als sprekers of workshopleiders komen voor spannende, nieuwe stappen te staan. Dat vraagt moed. Je zult om moeten leren gaan en met onzekerheid en angst. Dat is niet gemakkelijk, maar het is wel erg inspirerend als je merkt dat je business groeit of dat je je publiek echt iets kan bieden dat voor hen van waarde is.

5. Presenteren en ondernemen kun je LEREN.

Je kunt nog zo goed zijn in wat je doet, dat wil nog helemaal niet zeggen dat je automatisch ook een goede ondernemer of spreker zult zijn. Alles behalve. Er is heel veel wat je gewoon moet (en kunt!) leren. En daar kun je maar beter snel mee beginnen. Zodat je je niet -net als ik- afvraagt, waarom WIST ik dit allemaal niet al veel eerder?!

Zin in meer tips en inspiratie?

Meld je dan rechtsboven aan voor het gratis E-boek Spreken zonder Stress en ontdek hoe je van je presentaties een ontspannen succes kunt maken.

Scroll naar boven