Welke veel vergeten skil maakt je ‘onweerstaanbaar’ als spreker?

Wat maakt iemand tot een fijne spreker of gesprekspartner?

Zo iemand met wie je graag samen bent?

En van wie je graag nog veel meer wilt horen?

Is het iemands manier van praten?

Of ligt aan wat hij of zij inhoudelijk te melden heeft?

Of… is er toch ook nog iets heel anders dat speelt?

Wat denk jij daarvan?

In de video hieronder bespreek ik iets dat we maar al te gemakkelijk over het hoofd zien, maar dat wel degelijk superbelangrijk is..

De beste sprekers en communicators zijn mensen die goed kunnen LUISTEREN.

Zij stellen zich open voor wat hun publiek of gesprekspartners bezighoudt.

Zij zijn geïnteresseerd in wat hun publiek nodig heeft.

En daar kom je alleen maar achter als je niet alleen maar praat, maar vooral ook luistert naar de mensen met wie je bent.

Ga maar eens bij jezelf na. Met wie ben je graag?

Iemand die maar praat en praat?

Of toch liever iemand die vooral ook naar je weet te luisteren?

Ik vermoed die goede luisteraar.. 😉

Een tijdje terug had ik een afspraak met iemand die ik al een hele tijd niet meer had gezien. Ik verheugde me erop en was benieuwd naar hoe het met haar was. 

Mijn kennis bleek nogal wat te hebben meegemaakt en praatte honderduit. Maar opeens zei ze: “En nu jij! Ik zeg even helemaal niets meer, want ik wil weten hoe het met jou gaat.’ En weet je? Daarmee begon ons gesprek pas echt..

Waarom is LUISTEREN zo waardevol?

Het laat zien dat je geïnteresseerd bent in je publiek of gesprekspartner(s) en dat je belang hecht aan wat hen bezighoudt.

Het helpt je erachter te komen je wat je publiek of gesprekspartner(s) nodig hebben zodat je ook echt iets bruikbaars en zinvols kunt meegeven als je dan eenmaal iets zegt.

Het is een snelle, krachtige manier om een band op te bouwen met iemand. Onverdeelde aandacht ervaren we nu eenmaal als ongelooflijk waardevol. Het is niet voor niets dat mensen bereid zijn veel geld neer te leggen voor een therapeut, coach of andere luister-professional.

Het verrijkt jezelf ook. Goed luisteren kan heel erg prettig en zelfs ontspannend zijn.

Ben jij een goede luisteraar of valt daarin nog wel iets te winnen? Doe de TEST!

Wat is jouw antwoord?

#1. Dwalen je gedachten gemakkelijk af als iemand aan het woord is en kun je zomaar ineens bezig zijn met iets heel anders op je to do-lijstje van de dag?

#2. Denk je al na over wat je gaat antwoorden voordat iemand is uitgepraat?

#3. Houd je de klok of je telefoon in de gaten als iemand aan het woord is?

#4. Pak je je telefoon op als er een gesprek of berichtje binnenkomt?

#5. Val je degene die aan het woord is in de rede met wat JIJ te zeggen hebt?

#6. Heb je er moeite mee de naam te onthouden van degene met wie je bent?

Heb je tenminste 2 of meer vragen met JA beantwoord? Dan valt er nog wel wat te verbeteren aan je luister-skills.

Ai! Ik zeker! Jij ook? 😉

Hoe word je een (nog) betere luisteraar (& communicator)?

Goed luisteren is nog best een hele kunst. Maar gelukkig is het wel iets waar je -met de nodige aandacht en oefening- wel snel een stuk sterker in kunt worden.

Hier zijn een paar dingen die je kunt doen om je luister-skills een boost te geven.

#1. Nodig iemand uit om een kop koffie of thee met je te drinken. Vis uit waar de ander graag over wil praten, vraag door en stel je open voor wat je gesprekspartner te zeggen heeft.

#2. Zet je telefoon uit en leg hem ook weg, uit zicht. Daarmee laat je zien dat je er echt helemaal voor iemand bent.

#3. Vraag door en vul niets voor de ander in.

#4. Geef de ander zichtbaar je volle aandacht. Luister met je hele lichaam. Kijk hem of haar aan. Knik en maak instemmende geluiden.

#5. Val je gesprekspartner niet in de rede, maar wacht tot hij of zij helemaal is uitgepraat.

#6. Vat samen wat je gehoord hebt en check of je het inderdaad goed hebt begrepen.

#7. Praat zo min mogelijk over jezelf en als je het doet, houd het kort en to the point.

#8. Maak geen aantekeningen tijdens het gesprek, doe niets anders dan met je hele hebben en houden luisteren.

#9. Neem een moment om na afloop van het gesprek en als je gesprekspartner is vertrokken rustig even stil te staan bij wat je van het gesprek is bijgebleven. Als het gaat om een werkgesprek is dat ook het beste moment om eventuele aantekeningen te maken.

Zo, ik hoop dat deze tips je helpen om je skills als spreker en communicator (nog) verder aan te scherpen. 🙂

Ik wens je er veel succes en plezier mee!

Hartelijke groet,

Jacqueline Hulleman

Zin in meer tips & inspiratie? Hier is meer..

Welke kleine SWITCH in mindset een wereld van verschil maakt..

Wat je beslist NOOIT moet overslaan als je een presentatie geeft

Pakkende PRESENTATIE in 1,5 KIT, online mini-training

Scroll naar top