Over de valkuil die ENTHOUSIASME heet..

Je bent in de wolken.

Je hebt iets ontdekt waar je dolenthousiast over bent en je kunt het wel van de daken schreeuwen.

Wat is er mooier dan dat?!

Je enthousiasme geeft je vleugels, maakt ladingen kracht en energie in je vrij en maakt -als bonus- ook nog eens dat mensen heel graag naar jou zullen willen luisteren.

Maar er is wel iets waar je in al je enthousiasme voor moet oppassen.

Doe je dat niet, dan is de kans groot dat je verhaal niet echt over komt en dat je vooral getrakteerd zult worden op glazige blikken..

Je enthousiasme kan namelijk ook een enorme valkuil zijn..

Dat merkte Marieke ook. Marieke is Rolfing therapeut.  Nog niet zo lang geleden heeft zij haar opleiding afgerond en nu popelt ze om van haar passie ook echt haar werk te gaan maken.

Ze heeft een website gebouwd, een brochure geschreven en ze is flink aan het netwerken geslagen.

Ook heeft ze al een paar presentaties gegeven. Prima idee natuurlijk. Maar helaas leverden die tot nu toe nog maar heel weinig nieuwe cliënten op. Ondanks al haar enthousiasme lukt het haar niet of nauwelijks om nieuwe mensen aan te spreken..

Marieke vraagt zich af waar dat aan ligt en om dat uit te vinden klopt ze bij mij aan.

Samen kijken wij naar de presentatie die ze nu een paar keer heeft gegeven.

Jazeker, ze spreekt goed en vol vuur en ze weet heel goed uit te leggen wat de Rolfingtherapie is en hoe het allemaal werkt.

Maar ze slaat iets heel essentieels over.

Ze maakt een fout die veel andere coaches, therapeuten en andere bevlogen ondernemers met haar maken.

Zij is verblind geraakt door haar eigen enthousiasme.

In haar enthousiasme denkt ze dat wat voor haarzelf interessant is, automatisch ook interessant is voor andere mensen.

En niets is minder waar.

Wij mensen raken alleen maar geïnteresseerd in dingen die inhaken op de dingen die ons al bezighouden.

En al helemaal als dat dingen zijn waar we ’s nachts van wakker liggen.

Als je daar als spreker geen aandacht aan besteed, zul je maar bitter weinig respons krijgen.

Hoe maak je mensen enthousiast voor wat jij hen te bieden hebt?

  • Zet om te beginnen een stapje terug.
    Stap even uit je enthousiasme en ga in de neutrale schoenen van je publiek (of gesprekspartners) staan.
  • Hoe is het voor hen? Verdiep je in wat hen bezighoudt en ga vooral ook op zoek naar de problemen waar zij ’s nachts wakker van liggen. Problemen zijn de allerbeste manier om iemands belangstelling op te wekken.
  • Vraag je vervolgens af hoe jij (met jouw therapie, methode of idee) hen kan helpen dat probleem op te lossen.
  • Bouw daar vervolgens je verhaal omheen. Zorg daarbij voor een ijzersterke opbouw en structuur van je presentatie. Dat helpt je om je publiek moeiteloos te blijven boeien.
  • Haal vervolgens je enthousiasme weer voluit van stal en gebruik het om je presentatie en je publiek te laten stralen!

Veel succes en plezier wens ik je daarbij!

PS. Ben jij ook zo’n bevlogen ondernemer en ben je benieuwd hoe jij jouw meerwaarde (nog) beter over het voetlicht kunt krijgen en kunt omzetten in klanten en omzet? 

Neem dan contact met me op en vraag een gratis en vrijblijvend gesprek via Skype of telefoon aan. Ik kijk ernaar uit je verder te helpen.

Zin in meer tips en Inspiratie?

Vraag dan hiernaast het gratis e-boek Spreken zonder Stress aan!

Scroll naar top